کتابخانه دیچیتال

از دانشنامه آزاد علم اطلاعات و دانش شناسی
پرش به: ناوبری، جستجو

کتابخانه دیجیتال Digital Library

دکتر محمد باقر نگهبان

کتابخانه دیجیتال،کتابخانه ای است که مجموعه ها در آن در فرمت های دیجیتالی ذخیره می شوند یا از طریق شبکه های کامپیوتری در دسترس هستند.کتابخانۀ دیجیتالی،نوعی سیستم بازیابی اطلاعات است. کتابخانه دیجیتالی شماری مزایا و مشکلاتی دارد که در کتابخانۀ سنتی یافت نمی شود. بعضی از مزایا بدین صورت هستند که هیچ محدودیت های عینی برای ذخیره سازی اطلاعات وجود ندارد،مطالب از طریق کاربران متعدد قابل استفاده هستند و آنها مکانیسم های موثر بازیابی اطلاعات را نشان می دهند.بعضی از مشکلات مختص کتابخانۀ دیجیتالی شامل نیاز به انتقال داده های متناوب درنتیجه ی پیشرفت تکنولوژیکی سریع و ثابت فناوری اطلاعات است، همانند مسائلی در ارتباط با نقض حق انحصاری.با این وجود،جوامع حرفه ای کتابخانه و اطلاعات از مدل قابل اجرای کتابخانۀ دیجیتالی پیروی می کنند و شماری ابتکارات در بخشهای عمومی و خصوصی صورت گرفته است.به عنوان مثال Google با تعدادی کتابخانه های آکادمیک اصلی همکاری دارد و تعداد زیادی موجودی کتابخانه ایجاد کرده است که برای کاربران اینترنت تحت پروژۀ کتابهای کتابخانۀ Google موجود است.

واژگان:(اصطلاحات علمی) کاربرد اول عبارت "کتابخانه دیجیتالی" در گزارش سال 1988 به شرکتی برای ابتکارات تحقیقات ملی بوده است.عبارت "کتابخانه دیجیتال" در ابتدا توسط ابتکارکتابخانه های دیجیتالی NASA/DARPA/NSF در سال 1994 رایج شد.اسامی قدیمی تر کتابخانۀ الکترونیکی یا مجازی نیز گاهاً استفاده می شوند،هر چند "کتابخانۀ الکترونیکی"امروزه بیشتر به مدخل ها اشاره دارد،که غالباً توسط ادارات دولتی ارائه می شود،همانند مورد کتابخانۀ الکترونیکی فلوریدا. انواع کتابخانه های دیجیتالی عبارت "کتابخانه دیجیتال" به اندازه ی کافی انتشاریافته است که در گستره ی وسیعی مجموعه ها و سازمانها به کار رود ولی برای اینکه کتابخانه دیجیتالی در نظر گرفته شود،مجموعه کامپیوتری اطلاعات باید توسط جامعه ی کاربران کنترل شده و در دسترس باشد. بنابراین، فقط بعضی از وب سایتها می توانند کتابخانه های دیجیتالی واقعی در نظر گرفته شوند.بسیاری از شناخته شده ترین کتابخانه های دیجیتالی قدیمی تر از وب هستند،شامل پروژۀPerseus،پروژۀ Gutenberg و ibiblio.با این وجود، درنتیجه پیشرفت اینترنت و امکان تحقیقات آن، کتابخانه های دیجیتالی مانند کتابخانه اروپایی و کتابخانه کنگره در محیطی بر مبنای وب گسترش می یابد.کتابخانه های عمومی،مدرسه و دانشکده نیز قادر به گسترش وب سایت های انتقال دیجیتالی،ترسیم کتابهای الکترونیکی،کتابهای شنیداری،موسیقی و ویدئو از طریق شرکتهایی مانندover drive هستند. تفاوتی غالباً بین مطالبی صورت می گیرد که در فرمت دیجیتالی ایجاد شده اند و اطلاعاتی که از واسطۀ عینی از طریق دیجیتالی کردن انتقال یافته اند، به عنوان مثال،کاغذ.عبارت"کتابخانه ی هیبرید" گاهی اوقات برای کتابخانه هایی بکار می رود که مجموعه های عینی و دیجیتالی دارند.آنها متشکل از ترکیب تلاشهای قدیمی محافظت مانند میکروفیلم و تکنولوژی های جدید شامل پروژه های دیجیتالی هستند. به عنوان مثال،Memory آمریکایی،کتابخانه ی دیجیتالی در کتابخانه ی کنگره است. بعضی از کتابخانه های مهم دیجیتالی به صورت آرشیوهای بلندمدت عمل می کنند،مانندeprint،arxiv وآرشیو اینترنت. مخازن آکادمیک بسیاری از کتابخانه های آکادمیک فعالانه در ایجاد منابع سازمانی کتابهای سازمان،مقالات،پایان نامه ها و آثار دیگری مشارکت دارند که می توانند دیجیتالی شوند یا "دیجیتالی" ایجاد می شوند.بسیاری از این منابع با محدودیت های اندکی برای عموم مردم در دسترس هستند که طبق اهداف دسترسی آزاد است.منابع سازمانی،واقعا" آزاد و مشترک به عنوان کتابخانه های دیجیتالی شناخته شده هستند. آرشیوهای دیجیتالی آرشیوها به شیوه های متعددی از کتابخانه ها متفاوت هستند. به لحاظ سنتی،آرشیوها به صورت زیر تعریف می شوند: 1.شامل منابع اصلی اطلاعات(عمدتاً نامه ها و مقالاتی که مستقیماً توسط فرد یا سازمان ایجاد می شود.) تا منابع ثانویۀ یافت شده در کتابخانه (کتابها،مقالات،مجلات و غیره). 2.اینکه مطالبشان به صورت گروهی سازماندهی می شوند تا موارد شخصی. 3.داشتن مطالب منحصر به فرد. تکنولوژی بکاررفته برای ایجاد کتابخانه های دیجیتالی برای آرشیوها، بنیادی تر است. از آن جایی که قانون دوم و سوم این قوانین را نقض می کند.کاربرد موتورهای تحقیقاتی،تشخیص مولفۀ نوری و فراداده،کپی دیجیتال فهرست بندی موارد خاص را ممکن ساخته است(مانند نامه ها) و توانایی دسترسی از راه دور به کپی های دیجیتالی،ضرورت رفتن به آرشیوی خاص برای یافتن مجموعه گزارشات خاص را از بین برده است.آرشیو OXFORD TEXT عموماً قدیمی ترین آرشیو دیجیتالی مطالب آکادمیک منبع اصلی در نظر گرفته می شود. پروژۀ گوتنبرگ،تحقیقات کتاب Google،کتابهای تحقیقاتی در زمینۀ Windows live،آرشیو اینترنت،دانشگاه Cornell،کتابخانۀ Congress World،کتابخانه دیجیتالی در دانشگاه Michigan و کتابخانۀ جهانی CMV در زمینه ی ایجاد و مدیریت آرشیو پیشرو در نظر گرفته می شوند.صدها آرشیو دیجیتالی منطقه ای وجود دارند مانند جامعۀ تاریخی Wisconsin.واتیکان فهرست جامعی از کتابخانۀ دیجیتالی و تکنولوژی مرتبط با آن را حفظ می کند. آثار کامل مارتین لوتر در دانشگاه Emory نگهداری می شوند و تحت کمک مالی8m$ از سوی وارثان کوکا کولا دیجیتالی می شوند و موسسه ی Packard تسهیلات دیجیتال سازی را نزدیک آکروپولیس در آتن یونان حفظ می کند. آینده پروژه های وسیع دیجیتال سازی در Google،پروژۀ Million Book،MSN و یاهو در دست انجام هستند.همراه با پیشرفتهای مستمری در زمینۀ کنترل کتاب و تکنولوژی های نحوۀ عرضه مانند تشخیص مولفۀ نوری و کتابهای الکترونیکی و گسترش انبارهای جایگزین و مدل های تجاری کتابخانه های دیجیتالی به سرعت از نظر شهرت و محبوبیت در حال گسترش هستند.همانطور که Google،یاهو و تلاشهای MSN نشان داده است.همانطور که کتابخانه ها به مجموعه های شنیداری و دیداری گسترش یافته اند،کتابخانه های دیجیتالی نیز چنین کرده اند مانند آرشیو اینترنت.

مکانیسم تحقیق اکثر کتابخانه های دیجیتالی،واسطۀ تحقیقاتی ارائه می دهند که به منابع امکان مشخص شدن را می دهند.این منابع عمدتاً منابع عمیق وب (یا وب غیرقابل رؤیت)هستند زیرا غالباً نمی توانند از طریق یابندگان موتور تحقیقاتی تعیین مکان شوند.بعضی از کتابخانه های دیجیتالی،صفحات خاص یا نقشه های مکان ایجاد می کنند تا به موتورهای تحقیقاتی امکان یافتن تمام منابعشان را بدهند. کتابخانه های دیجیتالی غالباً از پروتکل ابتکار آرشیوهای باز برای گردآوری فراداده ها استفاده می کنند تا فراداده هایشان را در معرض کتابخانه های دیجیتالی دیگر قرار دهند و موتورهای تحقیقاتی مانند Google Scholar،Google،یاهو و Scrirus می توانند برای یافتن منابع عمیق وب ازOAI-PMHاستفاده کنند.


دو استراتژی کلی برای بررسی اتحاد کتابخانه های دیجیتالی وجود دارد: 1.بررسی طبقه بندی شده 2. بررسی فراداده های سابقاً جمع آوری شده. 1.بررسی طبقه بندی شده بررسی طبقه بندی شده عمدتاً شامل مراجعه کننده ای است که درخواست های متعدد تحقیق و بررسی را به موازات شماری سرور در اتحادیه می فرستد.نتایج گردآوری می شوند،کپی ها حذف شده یا جمع می شوند و موارد باقیمانده تفکیک می شوند و به مراجعه کننده بازفرستاده می شوند.پروتکل هایی مانند 39.50Z غالباً در بررسی طبقه بندی شده به کار می روند.مزیت این روش این است که عملکردهای فهرست بندی و ذخیره سازی مختص منابع به عهدۀ سرورهای مربوطه در اتحادیه هستند.اشکال این روش این است که مکانیسم تحقیق از طریق قابلییتهای متفاوت فهرست بندی و مرتبه بندی هر پایگاه داده محدود می شود،جمع آوری نتیجۀ ترکیبی متشکل از مناسب ترین موارد یافت شده را دشوار می کند. 2. بررسی فراداده های سابقاً جمع آوری شده بررسی فراداده های سابقاً جمع آوری شده شامل بررسی شاخص به طور محلی ذخیره شدۀ اطلاعات می باشد که سابقاً از کتابخانه های موجود در اتحادیه جمع آوری شده است.زمانی که تحقیقات انجام می شود،مکانیسم تحقیق نیازی به ایجاد ارتباط با کتابخانه های دیجیتالی که بررسی می کند،ندارد-بازنمود محلی اطلاعات را داراست. این روش مستلزم ایجاد مکانیسم شاخص بندی و جمع آوری است که به طور منظم عملکرد دارد،به تمام کتابخانه های دیجیتالی مرتبط است و برای کشف منابع جدید و پیشرفته،کل مجموعه را زیر سؤال می برد.OAI-PMH غالباً از طریق کتابخانه های دیجیتالی برای ممکن ساختن جمع آوری فراداده استفاده می شود.مزیت این روش این است که مکانیسم تحقیقاتی،کنترل کاملی بر الگوریتم های شاخص بندی و مرتبه بندی دارد،احتمالاً نتایج منسجم تری را ممکن می سازد.اشکال این است که سیستم های گردآوری و فهرست بندی،منابع فشرده تری دارند و درنتیجه گران هستند. ایجاد و سازماندهی چارچوبها:کتابخانه های دیجیتالی با استفاده از نرم افزار خاص منبع ایجاد می شود.شناخته شده ترین مثالهای این نوع،Dspace،Eprints،Federa،dlibraو نرم افزار کتابخانه های دیجیتالیGreenstoneهستند. معیارهای انتخاب استراتژی همراه با اولویت های مشخص انتخاب برای دیجیتال سازی، خاص است و باید از طریق همگرایی در بررسی محافظت و دسترسی تحت تاثیر قرار گیرد.توجه باید برمبنای تصمیمات قدیمی در مورد محافظت و نگهداری باشد مانند ارزش مطالب؛شرایط مطلوب؛استفاده از مطالب و مشخصه های مطالب که سطح بالای موفقیت را تضمین می کند.به عنوان مثال،در مورد کتابخانۀCongress،موارد مرتبط با منافع ملی،کاندیداهای اصلی هستند و دیجیتال سازی این موضوعات، دسترسی را افزایش می دهد،در حالی که فرسودگی منابع اصلی را کاهش می دهد. در بررسی های اولیۀ دیجیتال سازی مطالب کتابخانه، تصمیمات مربوط به انتخاب بر مبنای شرایط یا ارزش مطالب اصلی. در سال 2001،پائولا دی استفانو نوشت که معیارهای بر مبنای کاربرد نویدبخش و امیدوارکننده بودند و برای پیشرفت مجموعه اساسی هستند و موردی متداول در تمام تصمیمات مربوط به انتخاب است، هر چند تحقیقات او نشان دادند که کاربرد،مشهورترین روش نبوده است-در واقع،اکثرپروژه های دیجیتالی به مجموعه هایی خاص توجه داشتندکه عموماً مشهورترین موارد در مجموعۀ کلی نیستند. احتمال خطر مستمر ناپدید شدن"کپی های گذشته" و افت مشاهده شده در شرایط گنجینه های ملی،دلیل منطقی برای تثبیت اولویت ها و متعادل ساختن دسترسی به نیازهای محافظت را ارائه می دهد، همان طور که توسط گزارش شاخص میراث سلامتی و بهداشت در مجموعه های آمریکا مثال زده شد.ماهیت ناپایدار اطلاعات الکترونیکی را می توان در پدیده ای به نام "فقدان حافظه" مشارکت داد.این مسئله،نتیجۀ نابودی داده ها است، زمانی که تکنولوژی ها،کهنه می شوند. هم چنین،درگذر زمان، تغییر جهتی از متون اصلی کتاب شناختی وجود دارد.مجمع سال 1998 در مورد منابع اطلاعات و کتابخانۀWhite paper ،بررسی های جامع زیر را برای انتخاب مشخص کرد:ارزیابی ماهیت عقلانی و فیزیکی مطالب منبع؛شمار و موقعیت کاربران فعلی و احتمالی؛ماهیت فعلی و احتمالی کاربرد؛فرمت و ماهیت محصول مطرح شده و چگونگی توصیف،انتقال و بایگانی آن؛چگونگی ارتباط محصول مطرح شده با تلاشهای دیگر دیجیتال سازی؛و برآورد های هزینه در ارتباط با مزایا.

دیجیتال سازی

روند نشان دادن شیء،تصویر یا سیگنال (معمولاً سیگنال مشابه) از طریق مجموعه مجزای نکات یا نمونه هایش است.نتیجه "بازنمایی دیجیتالی" یا "تصویر دیجیتالی" برای شیء و "شکل دیجیتالی" برای سیگنال نامیده می شود.

سیگنال های مشابه مستمراً متغیر هستند، از نظر تعداد ارزشهای احتمالی سیگنال در زمان مشخص، همانند تعداد نقاط موجود در سیگنال در دوره ی زمانی مشخص.هر چند سیگنال های دیجیتالی از لحاظ این موارد،مجزا هستند و در نتیجه،دیجیتال سازی،تقریبی از سیگنالی است که نشان می دهد.بازنمود دیجیتالی الزاماً در این انتقال، اطلاعات از دست نمی دهد زیرا سیگنال مشابه معمولاً شامل اطلاعات و صدا است. سیگنال دیجیتالی از طریق توالی اعداد صحیح نشان داده می شود. دیجیتال سازی از طریق خواندن سیگنال مشابهA،انجام می شود و در بازه های زمانی منظم(فراوانی نمونه برداری)،مقدارA را در آن نقطه توسط عدد صحیح نشان می دهد.هر توشته یک نمونه نامیده می شود. مجموعه اعداد صحیح را می توان به سیگنالی مشابه انتقال داد که به سیگنال مشابه اصلی نزدیک است.این انتقال،تبدیلDAنامیده می شود.دو عامل وجود دارند که تعیین می کند تقریب به سیگنال مشابهA چقدر نزدیک است و دیجیتال سازیD،به عبارت دیگر میزان نمونه برداری و تعداد بیت های بکاررفته برای نشان دادن اعداد صحیح. در چند سال گذشته،روندهای مربوط به دیجیتال سازی کتابها در سرعت بالا و هزینه کم به طور قابل ملاحظه ای با این نتیجه گسترش یافته است که در حال حاضر،برنامه ریزی برای دیجیتال سازی میلیونها کتاب در هر سال برای ایجاد کتابخانه های دیجیتالی امکان پذیر است. پروژۀ مشترک دیجیتال سازی بسیاری پروژه های مشترک دیجیتال سازی سراسر ایالات متحده آمریکا و اروپا،استرالیا و آسیا وجود دارند.دو پروژه از پروژه های پیشین،پروژۀ مشترک دیجیتال سازی درColoradoوNC ECHOهستند،کارولیلی شمالی که میراث فرهنگی را به صورتOnline بررسی میکند که مرکز آن،کتابخانۀ مرکزی کارولینای شمالی است.این پروژه ها به تثبیت و انتشار بهترین عملکردها برای دیجیتالی کردن و کار با شریکان منطقه ای برای دیجیتالی کردن مطالب مربوط به میراث فرهنگی کمک می کنند.معیار اضافی برای بهترین عملکرد اخیراً درUK،استرالیا و اتحادیۀ اروپا تثبیت شده است.میراث Wisconsin به صورت online ،پروژۀ مشترک دیجیتالی کردن است که بعد از پروژۀ مشترک دیجیتال سازی مدل سازی شد.ویسکانسین برای ایجاد و توزیع مدارک مشترک ازWiki استفاده کرد.برنامۀ مشترک دیجیتال سازی گرجستان،کتابخانۀ موفقیت آمیز برای مشکل فرمت های دیجیتالی کهنه و قدیمی است ولی با ماهیت متغیر تکنولوژی های کامپیوتری،انتقال داده،روندی تمام نشدنی برای انتقال موضوعات دیجیتالی به فرمت هایی تازه و ثابت تر است.انتقال داده نیز در مفهومی ناقص می شود که هنگام انتقال فایل های دیجیتالی، برنامۀ جدید قادر به جذب انسجام کامل موضوع اصلی نیست. مصنوعات بیشماری در کتابخانه های سراسر جهان وجود دارند که الزاماً بی استفاده هستند زیرا تکنولوژی مورد نیاز برای دسترسی به منبع،قدیمی است.علاوه بر کهنگی،هزینه های فزاینده ای وجود دارند که از جایگزینی مستمر تکنولوژی های قدیمی تر ناشی می شوند.این مسئله می تواند بر سیاست محافظت غلبه کتد و توجه بیشتری معطوف دسترسی فوری کاربر به جای محافظت فیزیکی کند. حقوق انحصاری بعضی از افراد،نقدی را مطرح کرده اند که کتابخانه های دیجیتالی از طریق قانون حق انحصاری ممانعت شده اند،زیرا کارها نمی توانند در دوره های زمانی مختلف به شیوۀ کتابخانۀ سنتی تقسیم بندی شوند کاهش مسولیتی وجود دارد که در نتیجه ماهیت انتشاریافتۀ منابع دیجیتالی روی می دهد.موضوعات پیچیده مربوط به دارایی عقلانی، پیچیده تر می شوند زیرا مطالب دیجیتالی همیشه متعلق به کتابخانه نیست.مطالب این است که در بسیاری از موارد،قلمروی عمومی یا محتوای خود ایجاد شده مدنظر است.بعضی از کتابخانه های دیجیتالی مانند پروژۀ گوتنبرگ درصدد دیجیتالی کردن آثار بدون حق انحصاری هستند و آنها را آزادانه در دسترس عموم قرار می دهند. دیگر کتابخانه های دیجیتالی،نگرانی های مربوط به حق انحصاری را با مجاز ساختن مطالب و توزیع آن در مبنای تجاری تطبیق می دهند که امکان مدیریت بهتر کپی مطالب و پرداخت(در صورت نیاز)حق تالیف را می دهد.شرایط مناسب کاربرد(17VSCS107)تحت دیجیتالی جورجیا،کتابخانه مجازی بی وقفه ای در تاریخ و حیات ایالات نشان می دهد که شامل بیش از یکصد مجموعه دیجیتالی از 60 موسسه و 100 ادرۀ دولتی است.کتابخانۀ دیجیتالی جورجیا،ابتکارGALILEO است که در دانشگاه کتابخانه های جورجیا پایه ریزی شده است.


مزایا مزایای کتابخانه های دیجیتالی به صورت کتابهایی با دسترسی سریع و آسان،آرشیوها و تصاویری از انواع مختلف به طور گسترده ای توسط منافع تجاری و هیات های عمومی مشخص می شوند. کتابخانه های قدیمی از طریق فضای ذخیره سازی محدود می شوند؛ کتابخانه های دیجیتالی،امکان ذخیره سازی اطلاعات بیشتری را دارند،صرفاً به این علت که اطلاعات دیجیتالی مستلزم فضای فیزیکی بسیار اندکی برای دربرگرفتن آن می باشند.به معنایی دقیق کلمه،هزینۀ حفظ کتابخانۀ دیجیتالی بسیار کمتر از کتابخانۀ قدیمی است.کتابخانۀ قدیمی باید مجموع پول زیادی صرف کارکنان،حفظ کتاب مانند خریداری دوبارۀ کتابهای گم شده،تسهیلات و دستمزد اضافی حفظ تسهیلات کند.کتابخانه های دیجیتالی سرگرم این دستمزدها هستند. کتابخانه های دیجیتالی فوراً ابداعاتی در زمینۀ تکنولوژی انتخاب می کنند که کاربران را با پیشرفتهایی در زمینۀ تکنولوژی کتاب الکترونیکی و شنیداری همانند نشان دادن اشکال جدید ارتباط مانندWikis وblogs آماده می کنند.مزیت مهم تبدیل،افزایش قابلیت دسترسی برای کاربران و فراهم بودن برای افرادی است که ممکن است درنتیجۀ مکان جغرافیایی یا وابستگی سازمانی،مشتری های قدیمی کتابخانه نباشند. • بدون محدودیت فیزیکی:کاربر کتابخانۀ دیجیتالی نباید به کتابخانه برود؛افراد از تمام جهان می توانند به اطلاعات مشابهی دست یابند،به محض اینکه ارتباط اینترنتی صورت گیرد. • دسترسی شبانه روزی:مزیت اصلی کتابخانه های دیجیتالی این است که افرتد می توانند در هر زمان،شب یا روز به اطلاعات دسترسی داشته باشند. • دسترسی متعدد:منابع مشابهی را می توان به طورهم زمان از طریق شماری موسسات و مشتریان استفاده کرد. • بازیابی اطلاعات:کاربر قادر به استفاده از هر عبارت تحقیقاتی است(کلمه،عبارت،عنوان،نام،موضوع)تا کل مجموعه را بررسی کند.کتابخانه های دیجیتالی می توانند واسطه های کاربرپسندی ارائه دهند و دسترسی راحتی به منابعشان ایجاد کنند. • محافظت و نگهداری:دیجیتال سازی،راه حل بلندمدت محافظت برایمجموعه های فیزیکی نیست ولی در ارائۀ کپی های دسترسی به مطالبی موفق بوده است که به خاطر کاربرد مکرر از بین رفته اند. مجموعه های دیجیتالی شده و موضوعات ایجاد شده به صورت دیجیتالی،نگرانی های زیادی در مورد محافظت و نگهداری ایجاد می کنند که مطالب مشابه چنین عملکردی ندارند.به بخش زیر در مورد "مسائل" برای دیدن مثالها رجوع کنید. • فضا با اینکه کتابخانه های سنتی از طریق فضای ذخیره سازی محدود هستند،کتابخانه های دیجیتالی،امکانذخیره سازی اطلاعات بیشتر را دارند،صرفاً به این علت است که اطلاعات دیجیتالی مستلزم فضای فیزیکی اندکی برای گنجاندن آنها هستند و تکنولوژی های ذخیره سازی واسطه در دسترس تر از قبل هستند.

• ارزش افزوده مشخصه های قطعی اشیاء،اساساً کیفیت تصاویر افزایش می یابند.دیجیتالی کردن می تواند خوانایی را افزایش دهد و نقاط ضعف مشهودی مانند لک شدن و رنگ زدایی را از بین می برد. • مشکلات استانداردهای تکنولوژیکی در گذر زمان تغییر می کنند و انتقال داده باید بررسی و ملاحظۀ همیشگی هر کتابخانه باشد.انتقال داده،روش انتقال موضوع دیجیتالی ناپایدار به فرمت ثابت تر دیگر،عملکرد سیستم یا برنامه ریزی زبان است.انتقال داده،توانایی بازیابی و بازنمود موضوعات دیجیتالی را ممکن می سازد که در خطر نابودی هستند.این راه حل،راه حلی کوتاه مدت است قانون حق انحصاری،دستورالعمل های خاصی ارائه می دهد که تحت چه شرایطی کتابخانه ها مجاز به کپی منابع دیجیتالی هستند.چهار عاملی که کاربرد مناسب را ایجاد می کنند:هدف از کاربرد،ماهیت کار،تاثیربازار و مقدار یا نحوۀ کاربرد است. سهولت کپی دیجیتالی،موسسات هنری را به سمت موقعیتی محافظه کارانه تر در مورد موضوع حقوق دارایی عقلانی سوق داده است(به همان شیوۀ عملکرد صفت موسیقی).ولی آثار حوزۀ عمومی هنر به چه کسی تعلق دارد؟آثار مربوط به حوزۀ عمومی که بسیار قدیمی هستند و درحفاظت از حق انحصاری فعلی گنجانده نمی شوند،دور از دیدرس عموم هستند و محیط کلی خلاقیت و ابداع دارند. تقسیم موزه برای نگهداری از این اطلاعات مانع تحقیقات است و تلاشهای مربوط به دیجیتال سازی را متوقف می کند.اگر اینترنت،تبادل آزاد ایده ها را به خاطر دسترسی آموزشی ممکن سازد،این تاکیدها زیربنای وظیفۀ موزه و به طور کلی تر دیجیتال سازی هستند.بعضی از حامیان دارایی عقلانی ادعا می کنند که کنترل مالکیت اثر هنری حوزۀ عمومی از طریق دستمزدهایی مربوط به مجوز ایجاد درآمد می کند و این بودجۀ حاصله مستقیماً به نفع عملیات سازمانی است.