پادکست

از دانشنامه آزاد علم اطلاعات و دانش شناسی
پرش به: ناوبری، جستجو

پادکست دکتر محمد باقر نگهبان پادکست یا پادپخش انتشار مجموعه‌ای از پرونده‌های رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت با استفاده از فید صورت می‌گیرد و توسط کاربران معمولاً بر روی یک پخش ‌کننده‌ي موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است. این روش ارائه‌ي‌ محتوا در سال ۲۰۰۴ محبوبیت و گسترش یافت. برای دریافت آن، معمولاً از برنامه‌های خبرخوان که از خدمات وب استفاده می‌کنند استفاده می‌شود و برروی رایانه‌های خانگی و یا پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال قابل پیاده‌سازی است. قابل ذکر است که عمل دریافت پادکست را پادکچ (به انگلیسی:Podcatch) می‌گویند. سایت فارسی زبان GlanceRSS برای اولین‌بار در بین سایت‌های اشتراک‌گذاری RSS سرویس پادکچ را در سیستم خود افزوده است و پادکست‌های گوناگون را یکجا به اشتراک همگان درآورده است. هم‌اکنون می‌توانید به بهترین پادکست‌های فارسی در مرجع پادکست ایران دسترسی داشته باشید.

واژه‌ي پادکست واژه‌ي پادکست از هم‌آمیزی واژه‌های iPod (آی‌پاد) و broadcasting (پخش) پدید آمده است. هر چند عده‌ای نیز پادکست را سرواژه کلمات (Personal On-Demand Narrowcasting) می‌دانند که واژه NarrowCasting به معنی ارسال محدود در مقابل broadcasting به معنی ارسال به صورت کلان به کار رفته است. واژه‌نامه‌ي جدید آمریکایی آکسفورد واژه‌ي پادکست را برترین واژه‌ي سال نامیده است. این لغتنامه تعریف لغوی این واژه را نیز بدین شکل آورده: «برنامه‌ای رادیویی یا مشابه که دیجیتالی ضبط شده و جهت دانلود کردن برای دستگاه‌های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می‌شود.»

تاریخچه این روش با افزایش محبوبیت دستگاه پخش موسیقی دیجیتالی آی‌پاد به عنوان روشی آسان برای به اشتراک گذاشتن محتویات صوتی از طریق اینترنت، به وجود آمد. اولین‌بار مفهوم "enclosure" در خوراک‌های آراس‌اس در اکتبر سال ۲۰۰۰ توسط تریستان لوئیس به صورت اولیه مطرح شد. بعد به صورتی متفاوت توسط دیو واینر یکی از نویسنده‌های فرمت آراس‌اس اجرا شد و در بحث با آدام کوری منجر به عامل enclosure یا ضمیمه شد. این عامل جدید در آراس‌اس ۰٫۹۲ این امکان را می‌داد که نشانی پرونده‌های صوتی تصویری منتقل شود و گیرنده آن را درجا باز کند. مشتری این امکان جدید وبلاگ‌های صوتی بودند. ولی این امکان جدید به سرعت رواج پیدا نکرد. تا این که در سال ۲۰۰۱ این امکان در نرم‌افزار وبلاگ‌نویسی Radio Userland به عنوان یک مؤلفه ارسال و دریافت فایل‌ها اضافه شد و تنها چیزی که برای رسیدن به یک پادکست کم داشت خودکار کردن این عمل بود. این روش وبلاگ‌نویسی تا سال ۲۰۰۳ پیشرفت کرد و وبلاگ نویسی را به سمت جدیدی برد. نمونه‌ی تأثیرگذار استفاده از این فناوری در وبلاگ کریستوفر لیدون نویسنده سابق نیویورک تایمز بود. در اکتبر سال ۲۰۰۳ بود که اولین بار از iTunes برای انتقال محتوای آراس‌اس به آی‌پاد استفاده شد. آدام کوری برنامه‌ای برای انتقال از آراس‌اس به آی‌پاد ارائه کرد که iPodder نام داشت. در فوریه ۲۰۰۴ بن همرسلی در روزنامه گاردین مقاله‌ای نوشت که در آن به کار لیدون اشاره می‌کرد. برای شرح این کار کلمات مختلفی بکار برد که در بین آن پادکست هم به چشم می‌خورد. به این ترتیب اولین استفاده از این کلمه توسط بن همرسلی بود. کم‌کم تولید کدهایی مانند iPodder در بین برنامه‌نویسان با مجوزهای آزادجی‌پی‌ال گسترش یافت. یافته‌های موتورهای جستجوگر از عبارت Podcast در سال ۲۰۰۴ به سرعت زیاد شد. بعد از این وب‌سایت‌ها و ابزارهای مختلف با موضوع پادکست گسترش پیدا کرد. بنگاه‌های خبری مثلBBC برنامه‌های رادیویی با کمک پادکست راه‌اندازی کردند و شرکت اپل امکان دریافت پادکست را به نرم‌افزار iTunes افزود و در سال ۲۰۰۵ نسل جدیدی از آی‌پادها با قابلیت پخش فیلم به بازار ارائه شد. در اواخر سال ۲۰۰۵ دستگاه‌های بازی قابل حمل شرکت سونی هم از آراس‌اس ۲٫۰ پشتیبانی کردند.

ویژگی‌ها پادکستینگ نیز مانند روش‌های دیگر ارائه‌ي محتویات رسانه‌ای بر روی اینترنت (به‌عنوان مثال پخش رادیویی و Online Audio/Video streaming) از ارسال پرونده استفاده می‌کند.

اما پادکستینگ دارای چند تفاوت عمده با این روش‌هاست:

1- پادکستینگ بر خلاف سایر روش‌های ارائه محتوای صوتی که به روش Push Technology کار می‌کنند، بر اساس روش Pull Technology است. یعنی، در این روش، مصرف کننده بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی‌شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می‌گیرد. 2- در این روش، مصرف کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه‌های پخش غیر از رایانه نیز استفاده می‌کند و در زمان استفاده، لزوماً نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولاً دستگاه‌هایی که می‌توان پادپخش‌ها را روی آن‌ها شنید، همان دستگاه‌های پخش موسیقی دیجیتال هستند که عموماً بسیار کوچک و قابل حمل‌اند. در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود. 3- محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روش‌ها، نیاز به حفظ ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا وجود دارد. 4- در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدوده‌ي خاص از محتوا و سایر کنترل‌ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می‌تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به‌خودی‌خود وجود ندارد. 5- در این روش، نیازی به مراجعه به وب‌گاه‌های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم‌افزار و افزودن نشانی پادپخش موردنظر به فهرست، کپی محتوا به رایانه و در نهایت به دستگاه پخش آن به طور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه پخش محتوای صوتی خود خواهد داشت.


پادکست در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی عطف به ماهیت «سهولت ایجاد» و «تسهیل استفاده» در پادکست‌ها، از آنها در امور متنوع زیر می‌توان بهره گرفت: - به عنوان ایستگاه‌های رادیوی اینترنتی کتابخانه. با کمترین هزینه توسط یک دستگاه رایانه شخصی می‌توان ایستگاه رادیوی کتابخانه‌ای را ایجاد نمود تا پژوهشگران و کاربران علاقه‌مند را از رویدادها و تازه‌های کتابخانه آگاه ساخت. - انواع آموزش‌های الکترونیکی و غیرحضوری که نیاز به توضیح شفاهی دارند از جمله نحوه‌ی استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی توسط پادکست قابل اجراست. - تهیه‌ی منابع صوتی در ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان بسیار مفید می‌نماید. - تبلیغ خدمات و سرویس‌های کتابخانه‌ای و سازمانی از طریق معرفی این خدمات با استفاده از روش‌های بازاریابی به کمک متخصصان بازاریابی و فروش سازمان‌ها میسر خواهد بود. - تثبیت ارتباطات مردمی و روابط عمومی کتابخانه و سازمان با استفاده از پادکست امکان‌پذیر است که بهترین راه معرفی خدمات سازمان‌های دولتی به مردم است و جهت حفظ ارتباط و اطلاع مناسب به کارکنان و پژوهشگران سازمان‌های بزرگ دولتی و غیردولتی کمک خواهد کرد. البته پادکست در مواردی نظیر کتابخوانی و کتاب‌درمانی، تفریح و سرگرمی، جذب کودکان در بخش قصه‌گویی، انواع آموزش‌های و تمرین گزارشگری در کتابخانه‌ها و مراکز دیگری چون کتابخانه‌های عمومی، آموزشگاهی و کودکان نیز قابل استفاده است. همچنین با توجه به محدودیت‌های زبان فارسی و ناهماهنگی‌های برخی مرورگرها و نظام‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر که در هنگام مشاهده و ارائه اطلاعات به این زبان رخ می دهد، پادکست می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی در ارائه چنین اطلاعاتی به زبان فارسی باشد، زیرا فایل صوتی از محدودیت‌های متون در بازیابی و مشاهده مبرّی است. « نامحدود بودن» قابلیت دسترسی در هر زمان و هر مکان بدون نیاز به رایانه، از دیگر ویژگی‌های بارز پادکست است. همچنین ویژگی «حق انتخاب» از خصوصیات دیگر پادکست‌هاست، دنیای مجازی حق انتخاب بیشتری به کاربران می‌دهد و آنها بر مبنای نیاز اطلاعاتی خود می‌توانند از میان هزاران پادکست، مرتبط‌ترین را برگزینند. بد نیست بدانید بسیاری از شرکت‌های تجاری بزرگ آمریکایی به پادکست به چشم یک ابزار مناسب تبلیغاتی می‌نگرند و فایل‌های صوتی را در این قالب برای استفاده‌ی مشتریان خود و دیگر کاربران وب تولید کرده‌اند تا توجه آنها را هر چه بیشتر به تولیدات خود جلب نمایند. (کرافت ،2007) در مقاله‌ي خود، پادکست‌ها، در کتابخانه‌های بیمارستانی شیوه‌ای نوین در ارائه اطلاعات به متخصصان علوم پزشکی می‌داند تا آنها بتوانند تازه‌ترین رویدادهای پزشکی را از این طریق دریافت نمایند. کتابخانه‌ی پزشکی ساوث پونیت اخیراً به قابلیت‌های این محمل نوین اطلاعاتی پی برده است و مجموعه ای از پادکست‌های پزشکی را که پاسخگوی نیاز پزشکان و متخصصان حوزه‌ی پزشکی است که گردآوری و به مجموعه‌ی کتابخانه افزوده است. (راگون و لونی ،2007) درباره‌ی تجربه‌ی به کارگیری پادکست‌ها در کتابخانه علوم بهداشتی دانشگاه ویرجینیا کلاود مور بیان داشته‌اند که این کتابخانه، مجموعه‌ای از سخنرانی‌هایی که در طول نیمسال تحصیلی در پاییز و بهار در هر سال در دانشگاه ارائه شده است را در قالب پادکست و فایل تصویری تهیه و گردآوری کرده‌اند و اعضای کتابخانه می‌توانند از آن پادکست‌ها استفاده نمایند. از پاییز 2005، این کتابخانه تصمیم گرفت پادکست‌های گردآوری شده را به محیط اینترنت وارد کند و از آن پس اعضای کتابخانه می‌توانند از طریق وب سایت کتابخانه و به صورت مستقیم نسبت به بارگذاری پادکست‌های مورد نظر بر رایانه شخصی خود اقدام نمایند و به شنیدن این فایل های صوتی و مشاهده‌ی فایل‌های تصویری بپردازند. همچنین (کرازبی ،2007)، مدیر انجمن کتابخانه‌های حقوق کانادا، در وب‌سایت خود به تفکیک، از دستاوردهای فناورانه قابل استفاده در کتابخانه‌ها یاد کرده است. وی از پادکست‌های کتابخانه‌های حقوق در دانشگاه بوفالو، کتابخانه‌های حقوق تورنتو، مجموعه پادکست‌های متخصصان کانادایی به عنوان مجری مستقیم اطلاع‌رسانی مقالات، اخبار و رویدادهای حوزه‌ی کتابداری- به‌ویژه کتابداری حقوق- که از شاخه‌های اصلی کتابداری کانادا و ایالات متحده است نام برده است. انجمن کتابخانه‌های تخصصی آمریکا نیز مطالب مختلف خود را به صورت پست‌های وبلاگی در قالب فایل‌های صوتی در مجموعه‌ی پادکست خود عرضه می کنند. اغلب ارائه‌دهندگان پادکست همانند انجمن مذکور، در کنار هر فایل صوتی، چکیده‌ای از محتوای فایل را ارائه داده‌اند. حتی در چند مورد، اطلاعات، تبلیغات همایش‌ها و نشست‌های آتی به صورت پادکست در اختیار کاربران قرار گرفته است که نمونه‌های خوبی از ردپای جدید رسانه‌های اجتماعی و جایگزینی رادیو و تلویزیون در شبکه‌ی جهانی وب هستند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی پادکست‌ها به ارائه مقاله علمی در مورد مدیریت دانش در قالب صوتی می‌پردازند. همانند دیگر رسانه‌های اجتماعی تحت وب، در تولید پادکست باید از ابتکار، خلاقیت و اصالت استفاده شود تا نظر شنونده به شنیدن و استفاده‌ی دوباره از آن جلب شود. به هر حال، ماهیت «رسانه‌ای» پادکست‌ها، تولیدکنندگان را ناچار به ارائه نوآوری می‌کند تا بقاء این رسانه‌ی نو در عرصه‌ي اطلاعات حفظ شود. البته این نکته را باید در نظر داشت که با توجه به ماهیت الکترونیکی این منبع، رعایت حق مؤلف و مالکیت معنوی اثر از ملزومات تهیه و ارائه پادکست‌هاست و همچنین با توجه به محدودیت دسترسی به خطوط پرسرعت اینترنت در کشور ما توجه به حجم، کیفیت و زمان بارگذاری پادکست‌ها مهم می‌نماید.

 کتابخانه‌های امروزی به محتوا بیش از محمل توجه می‌کنند؛ زیرا حرکت کتابخانه‌ها به سوی کاربرمداری است و مأموریت کتابداران تکمیل مجموعه با اطلاعات سفارشی مراجعان است. با گردآوری و گزینش پادکست‌ها، توجه به این نکته ضروری است که تکمیل مجموعه‌ی کتابخانه با منابع روزآمدی چون پادکست‌ها، در راستای اهداف اصلی سازمان‌های یادگیرنده در ترویج آموزش، تحقیق و پژوهش است. تهیه مؤثرترین و رایج‌ترین منابع باارزش تحقیقاتی بلندمدت و حمایت از آموزش در تکمیل برنامه‌های آموزش از راه دور باید همواره مدنظر کتابداران سازمان‌های یادگیرنده باشد؛ سازمان‌هایی که برای پیشبرد اهداف سازمانی، از آموزش و پژوهش کناره نگرفته‌اند و استفاده از فناوری وب 2 را در خلال فعالیت‌های سازمانی و ارائه خدمات خود پذیرفته‌اند.

با توجه به سیاست کتابخانه‌ها و بودجه‌ی در نظر گرفته شده در فرآیند تکمیل مجموعه‌ی کتابخانه، گردآوری و نگهداری پادکست‌ها از دو راه امکانپذیر است: نخست «استفاده جاری» از پادکست‌ها که با تهیه‌ي لیست آنها به صورت موضوعی یا تاریخی یکی از روش‌های معمول و ساده برای گردآوری چنین منابعی است. پادکست معمولاً عنوان مشخصی ندارد و شناسایی آنها بر اساس روال تاریخی یا برچسب‌هایی است که غالباً توسط خالق آن درج می‌شود. گرچه هر پادکست عموماً دارای نشانی منحصربه‌فرد است که بر اساس آن مستقیماً قابل بازیابی است اما روش استفاده‌ي جاری از پادکست‌ها با توجه به ماهیت پویا و متغیر وب و ناپایداری پیوندهای صفحات به‌ویژه میزبان‌های نگهدارنده پادکست‌ها، موانع خاص خود را دارد. در کتابخانه‌ی ملی استرالیا رفع چنین معضلی را با ویرایش و به روزرسانی متناوب فهرست‌ها امکانپذیر می‌دانند. دوم با توجه به ماهیت متغیر صفحات وب و تغییر نشانی آنها، گزینه‌ي دیگر ذخیره‌سازی دائمی است که با توجه به توانایی کتابخانه و با رعایت حق مالکیت معنوی، پادکست‌ها در زمره‌ي منابع شنیداری کتابخانه ذخیره شوند. لذا با توجه به هزینه‌ي هنگفت چنین اقدامی بهتر است از افراط زیادی در ذخیره‌سازی دیجیتالی پرهیز کرده و در انتخاب پادکست‌ها با توجه به تنوع بسیارشان در گزینش دقت بسیاری به خرج داد. تنها در سال 2001، کنگره‌ي آمریکا صد میلیون دلار بودجه به کتابخانه کنگره اختصاص داد تا به ذخیره و نگهداری مواد دیجیتالی اقدام کند (رستمی گومه، 1383). به این ترتیب، پیش از تهیه‌ی فایل‌های صوتی تا چه میزان متناسب با نیازهای مطالعاتی و اطلاعاتی کاربران است. کاربران کتابخانه‌ای خاص ممکن است برای تکمیل پژوهش‌ها و طرح‌های خود به محتوا سخنرانی، مصاحبه، گزارش صوتی، یا تصویری از رویدادهای متناسب با حوزه کاری‌شان، از پادکست‌ها استفاده کنند و به آنها نیاز داشته باشند. کتابداران کتابخانه‌ها می‌توانند با تهیه و گردآوری این منابع اطلاعاتی، کاربران را در تأمین نیاز اطلاعاتی‌شان یاری دهند. در سازماندهی پادکست‌ها، همانند روش‌های مختلف نگاهداری آنها در کتابخانه راهکار مشخصی وجود ندارد، لذا می‌توان فرآیندهایی را که برای سازماندهی منابع دیداری شنیداری است برای پادکست‌ها در نظر گرفت. اما با توجه به زیربنای اصلی پادکست‌ها که از وب اجتماعی برخاسته است، استفاده از رده‌بندی مردمی (ویکی پدیا، 1386) روشی امکان‌پذیر می‌نماید؛ به شرطی که به نوعی بتوان آن را مهار کرد و با روش‌های سازمند قبلی و رده‌بندی‌های گذشته تلفیق نمود. در رده‌بندی مردمی، اَشکال مختلف اطلاعاتی در وب اعم از متن، داده، صوت و تصویر با کلید واژه‌های معمولی و توسط کاربران عادی برچسب‌گذاری می‌شوند. این کلید واژه‌ها که به اصطلاح به آنها «برچسب» گفته می‌شود امکان بازیابی و جستجوی منابع دانش، اطلاعات مختلف و پیوندهای وب را برای همه‌ی کاربران فراهم می‌سازند. این نظام رده‌بندی با استفاده از نرم‌افزارهای نوینی چون «نرم‌افزارهای اجتماعی»، «نشانه‌گذاری اجتماعی» و «برچسب‌گذاری مشارکتی» با کمک فناوری‌های جدید اطلاعاتی- ارتباطی در وب2، همانند برچسب‌گذاری و آر اس اس راه حلی جدید برای سازماندهی و رده‌بندی محتوای وب محسوب می شود. دانشگاه پنسیلوانیا با همکاری کتابداران و با بهره‌گیری از این رده‌بندی، امکان سازماندهی محتوای وب، اطلاعات کتاب‌شناختی فایل‌های متنی و تصویری این دانشگاه را برای کاربران فراهم کرده است. اعضاء با برچسب‌گذاری بر رکوردهای کتاب‌شناختی مانند فهرست کتابخانه این دانشگاه و نیز اسناد چند رسانه‌ای مانند فایل‌های ویديویی موجود در کتابخانه آنها را سازماندهی کرده و به اشتراک می‌گذارند و در عین حال اطلاعات مورد نیاز خود را نیز دسته‌بندی می‌نمایند (حسینیف، 1385). با وجود رویکرد «پایین به بالا» و استفاده از کاربران در رده‌بندی مردمی، به جهت سازماندهی، پادکست‌ها از فشار کاری کتابخانه‌ها می‌کاهد؛ اما از آنجا که انتخاب کلید واژه با ابهام (میتز، 2004)، وسعت تنوع بسیار و بدون هیچ کنترل واژگانی همراه است دردسرهای دیگری در بازیابی اطلاعات آفریده می‌شود که تنها راه مقابله با آن شاید تلفیق رده‌بندی مردمی با راهكارهای پیشین در کنترل واژگان است. وجود منبع کنترل شده‌ای (همانند اصطلاحنامه از سوی کتابخانه) که کاربران برای برچسب زدن به منابع از آن کمک بگیرند راه حلی مناسب در مهار واژگانی برچسب‌ها می‌تواند باشد. استفاده از رده‌بندی مردمی، علاوه بر تحکیم مشارکت و تعاون میان کتابخانه ها و کاربران، نیاز به متخصصان موضوعی در انتخاب کلید واژه‌ي مناسب برای محتوای اطلاعاتی را مرتفع می‌سازد؛ زیرا کاربران کتابخانه‌هاغالباً متخصصان سازمان هستند که در حوزه‌ي موضوعی مرتبط با کتابخانه تبحر دارند؛ لذا متخصصان موضوعی می‌توانند به انتخاب بهترین واژگان مبادرت ورزند و در نهایت کنترل و نظارت نهایی بر عهده کتابداران گذارده شود. همچنین در قضاوت نهایی و تصمیم‌گیری درباره‌ی واژگان می‌توان از استاندارد 2005-19 . 39 z برای اصطلاحنامه‌ها استفاده کرد. (اسپیتزی، 2006) کتابدار کتابخانه‌ی دانشگاهی دلهوزی در پژوهشی با عنوان «کاربرد برچسب‌زنی مشارکتی در فهرست‌های کتابخانه‌های عمومی» از چنین استانداردی در راستای اهداف مورد اشاره استفاده نموده است. در ارتباط با اشاعه و دسترس‌پذیری پادکست‌ها در کتابخانه‌ها، با توجه به راهکارهایی که در سازماندهی آنها به کار گرفته شده از روش‌های گوناگونی می‌توان بهره جست. انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی بخش مطالعات اروپای غربی در آلمان وب‌سایتی دارد که با کمک پنج متخصص موضوعی به طور منظم با «مکان‌یاب جهانی منابع» همکاری می‌کنند (توماس، نقل از رستمی گومه، 1383) و به تهیه‌ی مجموعه‌هایی از منابع الکترونیک، راهنماها، راه‌یاب‌ها و دروازه‌های ورودی مبادرت ورزیده‌اند که پیوندها سازماندهی شده‌اند. اما همچنان لازم است که هر فردی انبوهی از مواد را بررسی کند تا منبع مورد نظر خود را بیابد. نمونه‌ی دیگر مرکز هامبورک در آلمان است که منابع الکترونیک در آن با تکیه بر عواملی چون نیاز استفاده کننده، صحت سایت، اصالت محتوا، تازگی و مقاومت سایت با استفاده از فراداده‌های توصیفی و ارزیاب‌گونه گزینش شده و مدیران سایت هر شش ماه یک‌بار برنامه‌ی اتصال را کنترل می‌کنند و از صحت وجین مطالبی که با معیارهای انتخاب سازگار هستند اطمینان حاصل می‌نمایند. بهره‌گیری از «شبکه‌های اجتماعی» درون سازمانی همانند شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت، گروه‌های بحث الکترونیک و فناوری آر.اس.اس. برای اطلاع‌رسانی جاری و گزینشی، از راه‌های کم‌هزینه و سودمند در اشاعه و معرفی منابع جدید کتابخانه در سازمان‌ها هستند. پادکست محصول وب اجتماعی است و به جهت بهره‌گیری بهتر از آن می‌توان از ویژگی بالقوه مشارکت اجتماعی و فعالیت جمعی بهره گرفت؛ افزایش مهارت در ایجاد مجموعه‌های اشتراکی، تهیه‌ی اشتراکی ابزارهایی بر پایه‌ی وب برای شناسایی اطلاعات باارزش، امانت دیجیتالی و همکاری مرجع کتابخانه‌های تخصصی از کارکردهایی است که با بهره‌جویی از آنها می‌توان در شناسایی و استفاده از پادکست‌ها سرعت عمل بیشتری داشت. از آنجا که ظاهراً پادکستینگ بیشتر در بخش خدمات مرجع کتابخانه‌ها کاربرد دارد،(فری ،2006) معتقد است کتابخانه‌ها می‌توانند از پادکست جهت معرفی خدمات، راهنمایی و آموزش کاربران برای استفاده از کتابخانه در وب‌سایت خود و پایگاه‌های اطلاعاتی موجود استفاده نمایند. رویدادهای کتابخانه، تازه‌های کتابخانه، سخنرانی‌ها، مصاحبه با مدیران سازمان مادر، نقد و بررسی متون، گویا کردن کتاب‌ها در زمره‌ی دیگر فعالیت‌هایی است که کتابخانه‌های تخصصی به مدد پادکست می‌توانند انجام دهند. برخی کتابخانه‌ها از آی‌پاد برای گسترش و بهبود دسترسی به خدمات کتابخانه‌ای استفاده می‌کنند. یکی از کتابداران خدمات الکترونیکی کتابخانه دانشگاه دوک بیان می‌کند که آی‌پاد جایگزین نوارهای کاست شده است و کاربران می‌توانند از آن برای شنیدن فایل‌های صوتی مورد نظر همانند مطالب مذهبی، سخنرانی‌های کلاسی، کتاب‌های گویا، که به‌خصوص برای نابینایان سودمند هستند، استفاده نمایند. این منابع جدید در بخش مرجع کتابخانه استفاده می‌شوند. این قابلیت آی‌پاد برای دانشجویان غیربومی دانشگاه بسیار مناسب است و به این طریق ایشان می‌توانند تمرکز بیشتری بر مطالب ارائه شده در کلاس‌ها داشته باشند. همچنین، کتابدار متخصص رسانه در کتابخانه‌ای در هامپتون جهت عرضه‌ی کتاب‌های صوتی به دانشجویان این دانشگاه از پادکست‌ها استفاده کرده است. در این کتابخانه کتاب‌های ضبط شده به دانشجویانی که می‌خواهند همزمان هنگام مطالعه، به شنیدن فایل صوتی کتاب بپردازند عرضه می‌شوند. دانشجویانی که سر کلاس آن قدر توانایی ذهنی ندارند که خود را با سخنان استاد همراه کنند می‌توانند از پادکست برای شنیدن مجدد مباحث کلاس استفاده نمایند (استفنز، 2005). در سال 2000، گلندا تورنتون (سینق، 1384) مدیر کتابخانه دانشگاه ایالتی کلولاند افزایش مجموعه‌ی منابع الکترونیکی را پیش‌بینی و ادعا کرده بود که اهمیت اشتراک به علت ویژگی تکثیرپذیری منابع الکترونیکی نسبت به منابع سنتی افزایش پیدا خواهد کرد و نقش گزینشگران مجموعه دستخوش تغییر خواهد شد. این اعتقاد ناشی از کاهش بودجه و این حقیقت بود که انتخاب منابع الکترونیکی نیازمند فعالیتی گروهی خواهد بود، چیزی که به نام «مشارکت» در وب اجتماعی حلول کرده است. تنها دو سال بعد از پیشگویی تورنتون، توماس (نقل از رستمی گومه، 1383) ادعا کرد که کتابخانه‌ها دسترسی به مواد را به جای مالکیت افزایش داده‌اند و مواد از لحاظ اقتصادی و فیزیکی غیرقابل نگهداری شده‌اند. توسعه‌ی مجموعه‌ي بیشتر به «زمان کوتاه دسترسی» در برابر «برای روز مبادا» تبدیل شده است. کتابخانه‌هایی که با فقدان منابع مالی برای خرید مواجه بودند به آسان‌سازی، پیشرفت اشتراک منابع و تهیه‌ی منابع الکترونیکی ارزان روی آورده‌اند. هر چند کتابخانه‌ها به سرمایه‌گذاری سنگین در فهرست‌های خود ادامه می‌دهند ولی دریافته‌اند که نیاز به یافتن روش‌های جدید دسترسی به موادی دارند که ممکن است به فضای فیزیکی کتابخانه محدود نشوند. به جهت تازگی مبحث ورود پادکست در کتابخانه‌ها، تاکنون روش مشخصی برای استفاده از آنها در کتابخانه‌ها به کار گرفته نشده است. لیکن در این بخش، پادکست‌ها از دو دیدگاه؛ خدمتی از وب اجتماعی و مرجع الکترونیکی نوین مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مدیریت چنین مجموعه‌ای همانند دیگر منابع، شامل ذخیره سازی، سازماندهی و در دسترس پذیر ساختن آنها برای کاربران است.(مرادی و دیگران،1384)