هنر اطلاعات: تفاوت بین نسخه‌ها

از دانشنامه آزاد علم اطلاعات و دانش شناسی
پرش به: ناوبری، جستجو
(مدل ژاپنی)
 
سطر ۳۵: سطر ۳۵:
 
برای متخصصان اطلاعات هر روز یک نقد بزرگ است .کاربران با اطلاعاتی که شما  بوجود آورده اید تعامل برقرار می کنند در مورد چیزهایی که در نظر نگرفته اید  سوال می کنند. هنر اطلاعات  در واقع طراحی اطلاعات است و متخصصان اطلاعات باید کار خود را به هنر نزدیک کنند.
 
برای متخصصان اطلاعات هر روز یک نقد بزرگ است .کاربران با اطلاعاتی که شما  بوجود آورده اید تعامل برقرار می کنند در مورد چیزهایی که در نظر نگرفته اید  سوال می کنند. هنر اطلاعات  در واقع طراحی اطلاعات است و متخصصان اطلاعات باید کار خود را به هنر نزدیک کنند.
 
هنگام ایجاد یک ارائه, طراحی رابط کاربر ,مدل سازی یک سیستم یا طراحی تجربی اطلاعات  به عنوان یک متخصص اطلاعات مسئولیت ما در نظر گرفتن چیزهایی است که ممکن است در ابتدا خارج از محدوده ی وظایف ما به نظر آید.
 
هنگام ایجاد یک ارائه, طراحی رابط کاربر ,مدل سازی یک سیستم یا طراحی تجربی اطلاعات  به عنوان یک متخصص اطلاعات مسئولیت ما در نظر گرفتن چیزهایی است که ممکن است در ابتدا خارج از محدوده ی وظایف ما به نظر آید.
 
+
= نویسندگان =
= منابع =
+
الهام طیبی نیا و دکتر محمد باقر نگهبان
 +
== جستارهای وابسته ==
 +
== پانویس ==
 +
{{پانویس}}
 +
== منابع ==
 
1. Charlie GereArt, Time and Technology: Histories of the Disappearing  
 
1. Charlie GereArt, Time and Technology: Histories of the Disappearing  
 
2. art and sience as cultural acts :wilson
 
2. art and sience as cultural acts :wilson
 +
== پیوند به بیرون ==
  
= نویسندگان =
+
[[رده:مدیریت اطلاعات]]
الهام طیبی نیا و دکتر محمد باقر نگهبان
+

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ مهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۱۳:۵۴

هنر اطلاعات(همچنین هنر داده ,informatism) یک حوزه در حال ظهور از هنر الکترونیکی است که ترکیبی از علوم کامپیوتر, تکنولوژی اطلاعات و شکل های کلاسیک هنری است از جمله هنر اجرا, هنر تجسمی و دیگر شکل های کلاسیک. هنر اطلاعات اغلب شامل تعامل با کامپیوترها با تولید محتوا مبتنی بر پردازش حجم زیادی از اطلاعات است.هنراطلاعات در حقیقت همان مصور کردن داده ها است.مصورسازی به هر تکنیکی برای ساختن تصاویر، نمودارها و پویانمایی‌ها گفته می‌شود که بتواند پیامی را منتقل کند. هدف مصورسازی اطلاعات، بهبود تکنیک‌های بازنمایی و نمایش اطلاعات برای به‌دست آوردن حداکثر نتیجه و شناخت است. بکارگیری آن، علاوه بر کمک به حرکت کاربر در میان انبوه اطلاعات، به رفع محدودیت‌های منطقی موجود در روش‌های جستجو و الگوریتم کمک می کند. مصورسازی اطلاعات به خصوص روشی مناسب برای بکارگیری در سایت‌هایی با حجم اطلاعات زیاد و نیز اطلاعات غیرطبقه‌بندی شده است. مصورسازی تکنیکی برای نمایش گرافیکی حجم عظیمی از داده‌هاست. این امر به مطالعه، پژوهش یا کشف روابط معنایی در بین داده‌ها کمک شایانی می کند.

تعاریف

هنر مجموعه‌ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند. تقسیم‌بندی‌های هنر متنوع است؛ یکی از آن‌ها در حالت کلی آثار هنری را به دو دستهٔ هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی تقسیم می‌کند:

  • هنرهای کاربردی:منظور از هنرهای مفید هنرهایی است که نخست کارکرد و سودمندی آن‌ها اهمیت دارد و هدف از خلقشان کاربردشان بوده‌است. مانند: طراحی خودرو، معماری، طراحی صنعتی.
  • هنرهای زیبا:منظور از هنرهای زیبا هنرهایی است که تنها به دلیل زیبا بودنشان خلق شده‌اند. به عبارتی «نه به خاطر چیزی دیگر، بلکه به خاطر خودشان به وجود آمده‌اند». مانند: نقاشی،موسیقی.

دانش اطلاعات

دانش اطلاعات دانشی است که درباره کیفیت و کاربرد اطلاعات، نیروهای حاکم بر جریان اطلاعات و ابزار آماده‌سازی اطلاعات برای دسترسی و استفاده مطلوب تحقیق می‌کند. اطلاع‌رسانی به تولید، گردآوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی، ترجمه، انتقال، تبدیل و کاربرد اطلاعات مربوط می‌شود. این علم درباره ارائه اطلاعات به روش طبیعی و مصنوعی کاربرد قالب‌ها برای انتقال کامل اطلاعات شیوه‌های آماده‌سازی اطلاعات ابزار و فنون آن مانند کامپیوتر و روش‌های برنامه‌ریزی آن به پژوهش می‌پردازد. هدف اطلاع‌رسانی به عنوان یک علم، تهیه مجموعه اطلاعاتی است که سبب پیشرفت نهادهای گوناگون و روش‌هایی می‌شود که برای گردآوری و انتقال دانش در نظر گرفته شده است.

مفهوم هنر اطلاعات

هنر اطلاعات در واقع به معنای خلق و بکارگیری اطلاعات به صورت هنری که بتوان اطلاعات را برای کاربران جذاب تر نمود. هنر اطلاعات در واقع تلفیقی است از هنر و طراحی اطلاعات به گونه ای که اطلاعات به طور موثرتر و کارآمد تری ارائه گردد. این کار می تواند از طریق طرح های گرافیکی انجام می شود.هنر اطلاعات ارتباط نزدیکی با حوزه ی تجسم داده ها دارد. طراحی اطلاعات به عنوان یک مطالعه چند رشته ای در سال 1970 پدید آمد. برخی از طراحان گرافیک شروع به استفاده از این اصطلاح کردند و در سال 1979 با انتشار مجله "طراحی اطلاعات" این اصطلاح تثبیت شد و بعد از آن با راه اندازی انجمن طراحی اطلاعات (IDA) در 1991 به کار خود ادامه داد. هنر اطلاعات بیشتر متمرکز بر خود اطلاعات در یک یا چند واحد اطلاعاتی است و مبتنی بر طراحی محتوای اطلاعات ,طراحی صفحات اطلاعاتی, طراحی تصاویر و غیره به شیوه ای هنری است.عملکرد هنر اطلاعات این سوالات را پشتیبانی می کند که افراد چگونه از اطلاعات استفاده می کنند یا چگونه ترجیح می دهند که از اطلاعات استفاده کنند. همچنین نحوه ارایه اطلاعات برای فرهنگ های متفاوت و مخاطبان گوناگون مطرح می کند. هنر اطلاعات، نظامی مستقل و با مشخصات منحصر به فرد خود است که شامل طیف وسیعی از فعالیت های میانجی گر و مرکب از شیوه های علمی طراحی با رویکرد خاص می باشد. به عنوان مثال طراحان اطلاعات به همان میزانی که در آنالیزها و برنامه هایشان از دانش تصویر سازی، ارتباط تصویری، طراحی میانجی و گرافیک دیزاین استفاده میکنند. به همان میزان نیز از شیوه های تحقیق که از جامعه و دانش کاربردی (علی الخصوص روانشناسی، ارگونومی و روانشناسی زیست محیطی) اقتباض کرده اند برای پیشبرد کار خود بهره میگیرند. روند هنر اطلاعات ممکن است در عین حال نیاز یه تخصص هایی نظیر نویسندگی، آشنایی با دیتابیس ها، وب دیزاین، طراحی نشانه ها و حتی طراحی صنعتی و محصول نیز داشته باشد. علی رغم تکنیک های مشخصی که در این روند مورد استفاده قرار می گیرد، تمرکز طراحان اطلاعات همواره بر روی کاربرانشان است. از آنجایی که انسانها از طریق مختلف در معرض اطلاعات و داده ها قرار می گیرند. هنر اطلاعات علاوه بر در نظر گرفتن نیاز کاربران، باید درک و توانایی و انگیزه های آنها را نیز مورد نظر قرار دهد. در مواقعی که طراحی برای جمعیت زیادی از اقشار مختلف انجام میشود، دسترسی به اطلاعات و نحوه استفاده از آنها باید به گونه ای باشد که امکان استفاده برای هر تعداد کاربر ممکن باشد. همچنین طراح باید زمینه ای که در آن اطلاعات در اختیار کاربر قرار میگیرد را در نظر بگیرد، چراکه این عامل نقش بسیار مهمی در نوع ترجمه و انتقال داده ها به کاربر دارد. هدف، انتقال هرچه واضح تر و شفاف تراطلاعات و همچنین ایجاد فضایی مناسب با موضوع است. ترسیم یک تاریخ مشخص خطی برای طراحی اطلاعات کار مشکلی است، اما قرائن و شواهد نشان میدهد که اولین اقدامات در راستای انتقال دانسته ها در حدود قرن نوزدهم پایه ریزی شده است. یکی از اولین نمونه ها و در عین حال تاثیرگذارترین کارهای انجام شده در قرن نوزدهم، دیاگرام چارلز ژوزف مینارد میباشد که نبردهای ناپلئون بین سال های 1812 تا 1813 با روسیه را نمایش میدهد. در سال های 1920 جامعه شناس اهل وین، اتونوراس یک زبان استاندارد بصری برای انتقال اطلاعات خلق کرد. براساس شیوه خود، نوراس شیوه آمار تصویری را به همراه گرافیست آلمانی، گرد آرنتز بسط و گسترش داد که بعدها این شیوه منجر به خلق ایزوتایپ که تا به امروز مورد استفاده قرار میگیرد، شد. در حال حاضر مجزا شدن این رشته به عنوان یک برنامه آکادمیک درسی، نشان میدهد که این حوزه با سرعت رو به رشدی در حال پیشرفت و گسترش است. این رشد و توسعه تعجب آور نیست، در جامعه صنعتی شده و پیچیده امروزی، وظیفه طراحان رمزگشایی، انسجام بخشی و قابل دسترس کردن علوم و داده های مختلف در عصر اطلاعات است.

هنر و طراحی اطلاعات در کشورهای توسعه یافته

مدل آمریکایی

شرکت های آمریکایی به درستی برای اولین بار به اهمیت کامپیوتر و طراحی اطلاعات خود با استفاده از فناوری اطلاعات پی بردندو سرمایه گذاری های انبوه در این زمینه انجام دادند. چیزی در حدود 40 درصد سرمایه گذاری های جهان در رشته کامپپیوتر را آمریکایی ها انجام دادند. باید توجه داشت که اینترنت یعنی عمده ترین ابزار و موتور اقتصاد جدید، ابتدا در ارتش آمریکا به وجود آمد و احیانا بعد از آنکه ارتش آمریکا به تکنولوژی برتری دست یافت آن را در اختیار جهان قرار داد، و لذا نقش دولت و سرمایه گذاری های دولت را در این زمینه باید خوبی درک کرد و تعداد سرانه کامپیوتر برای کارگران در آمریکا پنج برابر بیشتر از اروپا و ژاپن است و به طور کلی آمریکایی ها نسبت به رقبای خود بیشتر در امر تحقق و توسعه سرمایه گذاری میکنند.

مدل ژاپنی

دولت ژاپن به عنوان رقیب سرسخت ایالات متحده، برنامه ملی طراحی اطلاعات خود با استفاده از فناوری اطلاعات را تحت عنوان "اصلاحات در جهت ایجاد جامعه خلاق قرن بیست و یک" که در سال 1994 تدوین شد، دنبال میکند. این طرح چشم انداز سال 2010 را نشان میدهد. دولت ژاپن در اجرای این طرح، با مشکلات اساسی مواجه بود که با حل این مشکلات دو طرح جهت فناوری اطلاعات ارائه گردید: طرح اولیه توسط وزارت صنعت و تجارت بین المللی تحت عنوان "زیربنای پیشرفته اطلاعاتی" و طرح دوم توسط شورای مخابرات پست و مخابرات با عنوان "اصلاحات در جهت ایجاد جامعه خلاق قرن بیست و یک" تهیه شد. اهداف توسعه ژاپن قید شده در این دو طرح عبارتند از تقویت:

  • زیربنای فرستنده ها و گیرنده ها
  • تجهیزات پردازش، دریافت و ارسال اطلاعات
  • کاربردهای فناوری اطلاعات و پایگاه های اطلاعاتی
  • الگوی زندگی، اشتغال به ویژه سیستم ارزش های اجتماعی-اقتصادی

امروزه هنر اطلاعات نظیر سرمایه اینترنتی را میتوان نوعی از سرمایه انسانی دانست که عبارت است از دانش و آگاهی و مهارت و تخصص یک انسان یا گروهی از انسان ها. همچنین میتوان آن را بخشی از سرمایه فری دانست که شامل دارایی های غیرملموس از قبیل دانش و مهارت و تخصص کارمندان یک سازمان میشود که اینگونه سرمایه از ابزارهای افزایش رقابت در بازارهای داخلی و جهانی است. متخصصان اطلاعات به نوعی جزو هنرمندان هستند برای متخصصان اطلاعات هر روز یک نقد بزرگ است .کاربران با اطلاعاتی که شما بوجود آورده اید تعامل برقرار می کنند در مورد چیزهایی که در نظر نگرفته اید سوال می کنند. هنر اطلاعات در واقع طراحی اطلاعات است و متخصصان اطلاعات باید کار خود را به هنر نزدیک کنند. هنگام ایجاد یک ارائه, طراحی رابط کاربر ,مدل سازی یک سیستم یا طراحی تجربی اطلاعات به عنوان یک متخصص اطلاعات مسئولیت ما در نظر گرفتن چیزهایی است که ممکن است در ابتدا خارج از محدوده ی وظایف ما به نظر آید.

نویسندگان

الهام طیبی نیا و دکتر محمد باقر نگهبان

جستارهای وابسته

پانویس

الگو:پانویس

منابع

1. Charlie GereArt, Time and Technology: Histories of the Disappearing 2. art and sience as cultural acts :wilson

پیوند به بیرون