رد پای دیچیتال: تفاوت بین نسخه‌ها

از دانشنامه آزاد علم اطلاعات و دانش شناسی
پرش به: ناوبری، جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «رد پای دیجیتال نوشته دکتر محمد باقر نگهبان و کلثوم باقری نیا رد پای دیجیتال...» ایجاد کرد)
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۳۱ دسامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۲:۲۲

رد پای دیجیتال

نوشته دکتر محمد باقر نگهبان و کلثوم باقری نیا

رد پای دیجیتال حجمی از داده هاست كه كاربران هنگام استفاده از خدمات دیجیتال از آن غافل می مانند. دو طبقه بندی اصلی برای رد پای دیجیتال وجود دارد: فعال و غیر فعال. رد پای دیجیتال غیر فعال هنگامی ایجاد می شود كه داده های مربوط به یك عملیات بدون دخالت كلاینت جمع آوری می شود، در حالیكه رد پای دیجیتال فعال هنگامی ایجاد می شود كه داده های شخصی را كاربر بطور دانسته و بمنظور اشتراك گذاری اطلاعات شخصی خود منتشر می كند. رد پای دیجیتال غیر فعال را می توان متناسب با شرایط موجود ذخیره و نگهداری كرد. در یك محیط آنلاین ، رد پای دیجیتال را می توان در یك پایگاه داده ای آنلاین بصورت یك "علامت" ذخیره كرد. این جای پا میتواند آدرس IP كاربر را رد یابی كند، زمان ایجاد شدن و منشا آن را نیز تشخیص دهد؛ كه این كاراز طریق جای پای بعدی كه تجزیه و تحلیل می شود صورت می گیرد. در یك محیط آفلاین یك رد پای دیجیتال در فایل هایی ذخیره می شود كه در دسترس مدیران قرار می گیرد تا بتوانند بدون اینكه فرد عامل را تشخیص دهند عملیات انجام گرفته مرتبط با ماشین را ببینند. رد پای دیجیتال فعال را می توان بسته به شرایط به شیوه های مختلفی ذخیره كرد. در یك محیط آنلاین، رد پای دیجیتال را كاربری كه در یك سایت عضو شده و مطلب یا پستی گذاشته است و اسمش را به مطلب خود اضافه نموده است می تواند ذخیره كند. در یك محیط آفلاین رد پای را می توان در فایل ها ذخیره كرد، این در شرایطی است كه مالك كامپیوتر از یك كلمه ی لاگ كلیدی استفاده نماید و در این شرایط لاگ عملیات انجام گرفته بر روی سیستم و فرد عامل را نشان می دهد. تونی فیش خطرات بالقوه رد پای های اینترنتی را در كتاب منتشر شده خود در سال 2007 تصریح كرد. لوپ بسته، داده هارا از لوپ باز استخراج می كند و آنرا بعنوان یك ورودی جدید در نظر می گیرد. این داده جدید كاربری را كه نسبت به آن واكنش نشان داده است و چگونگی تاثیر پذیری كاربر را تعیین می كند. بعد از آن ،بازخورد رد پای دیجیتال را بر اساس داده های اجتماعی ایجاد می كند و كنترل كننده داده های رد پای دیجیتال اجتماعی می تواند پیش بینی كند چه كسی و چرا افراد تجارت می كنند و به گونه ای خاص رفتار می كنند. رد پای دیجیتال را كه سابقه دیجیتال نیز می نامند حجمی از داده است كه نشات گرفته از ارتباطات و عملیات های آنلاین است و به شیوه ای خاص می تواند فرد را ردیابی كند. رد پای دیجیتال را گاهی به دو رگه داده ای فعال و غیر فعال تقسیم بندی می كنند. رگه های داده ای فعال داده هایی محسوب می شوند كه كاربر آنها را دانسته از خود بر جای می گذارد. فیس بوك، توئیتر ، پست های بلاگ، پیوند های شبكه های اجتماعی ، آپلود ویدئو و عكس، ایمیل ، تماس های تلفنی و گفتگو ها كانال های هستند كه مردم از طریق آن رد پای دیجیتال فعال ایجاد می كنند. رگه های داده ای غیر فعال مربوط به فرد را دیگران بر جای می گذارند و یا از طریق فعالیت های كاربرانی ایجاد می شود كه بطور ندانسته دست به جمع آوری داده ها می زنند. بازدید های وب سایت و عملیات ها، جستجو ها و خرید های اینترنتی فعالیت هایی محسوب می شوند كه رگه های داده ای غیر فعال را به رد پای دیجیتال وارد می كند. رد پای دیجیتال بطور نسبی دائمی است و به محض اینكه داده ها بصورت عمومی منتشر می شوند یا نیمه عمومی مانند پست های موجود در فیس بوك مالك آن كنترل اندكی بر چگونگی استفاده دیگران از این داده ها را دارد. به همین دلیل تاكید اصلی مدیریت رد پای دیجیتال (DFM) دادن هشدار درباره فعالیت های آنلاین بمنظور كنترل داده هایی است كه در اولین مرحله ذخیره و جمع آوری می شوند. در زندگی روزمره ،هویت و فعالیت های شما از طریق اسناد كاغذی از قبیل گواهی تولد ،ثبت وسیله ، پرداخت چك ،و رسید ها ثبت و سند سازی می شوند. بطور مشابه هویت دیجیتال شما و فعالیت های دیجیتای از طریق اسناد دیجیتالی ثبت و ذخیره می شوند. این اسناد رد پای دیجیتال شما را شكل می دهند گونه از "حجم كاغذی دیجیتال" هستند كه شما هنگام استفاده از اینترنت یا سرویس های دیجیتال دیگر از قبیل تلفن های موبایل و تلویزیون بر جای می گذارید. رد پای دیجیتال می تواند شامل ثبت فعالیت هایی نظیر ثبت نام درون سرویسی و بیرون سرویسی، تاریخچه كپی گیری ،دسترسی به فایل ها یا ایجاد آن، خرید تاریخچه، و یا ایمیل و گفتگو می باشد. اطلاعاتی كه در سایت های مدیا ( مانند فیس بوك، توئیتر و یوتیوب و غیره) به اشتراك گذاشته می شود همچنین مرتبط با رد پای دیجیتال شماست. اطلاعات، تصاویر و ویدئو هایی كه دیگران درباره خودشان به اشتراك می گذارند نیز بخشی از رد پای دیجیتال شما محسوب می شود. هنگامی كه شما از یك موبایل استفاده می كنید رد پای دیجیتال شما می تواند شامل داده هایی درباره موقعیت شما و افراد اطراف شما باشد. تمامی این اسناد را می توان در پایگاه های داده های كه افراد با علائق مختلف قادر به دستیابی به داده های آن هستند ثبت و ذخیره كرد. رد پای دیجیتال فعال در هر زمانی كه فرد بطور آگاهانه اطلاعات خود را بصورت آنلاین به اشتراك بگذارد ایجاد می شود. این اطلاعات شامل پیغام های ایمیل، بلاگ ها، كامنت ها، و شبكه های اجتماعی و نیز شامل اطلاعات حاصل از ثبت نام های آنلاین، تحقیقات و خرید هاست. این داده ها ممكن است در اختیار اشخاص دیگر قرار گیرد و ممكن است قرار نگیرد، بنابر این خواندن توافق نامه استفاده از هر سرویس آنلاینی كه فرد وارد آن شده است بسیار حائز اهمیت است. فرد می تواند این موضوع را بررسی كند كه آیا ایمیل، چت و پروفایل شبكه اجتماعی عمومی است یا خصوصی است، بنابر این برای بررسی آن و تنظیم كردن تنظیمات شخصی وقت صرف می كند. برای كنترل كردن رد پای فعال خود چه كاری می توانم انجام بدهم؟ موثرترین راه برای كنترل رد پای دیجیتال فعال آگاه بودن راجع به اطلاعاتی است كه شما به اشتراك می گذارید (اطلاعات شخصی، نظرات، تصاویر و غیره)، كجا اطلاعات را به اشتراك می گذارید (انجمن های اینترنتی ،یك ایمیل، شیكه اجتماعی) ، و برای چه كسی اطلاعات خود را به اشتراك می گذارید ( برای عموم، دوستان، خانواده، افراد و غیره). توجه ویژه ای به اشتراك گذاری عمومی داشته باشید: نام كامل، عدد امنیتی اجتماعی، آدرس (گذشته و حال)، تاریخ تولد، شماره تلفن، مكان كاری یا مدرسه.


گشت زنی اینترنتی رد پای دیجیتال قابل استفاده برای اینترنت جهانی جای پای اینترنتی است؛ كه به رگه ی سایبر و رگه دیجیتال معروف است، اطلاعاتی است كه حاصل گشت زنی كاربران اینترنت است و به عنوان كوكی ذخیره می شود. این اصطلاح اغلب به افراد شخصی نیز اطلاق می شود اما آن را می توان به یك تجارت، سازمان یا شركت اطلاق كرد. این اطلاعات نتیجه كار آگاهانه یا غیر آگاهانه كاربر است؛ كه از طرف افراد با علایق مختلف بصورت آگاهانه یا غیرآگاهانه ذخیره و ثبت می شود. متناسب با میزان اطلاعاتی كه بر جای می ماند جمع آوری و ثبت میزان زیادی از اطلاعات در مورد آن فرد با استفاده از موتور های جستجوگر ساده بسیار راحت است. جای پای اینترنتی را افراد با علایق مختلف برای دلایل متفاوت مورد استفاده قرار می دهند؛ شامل سایبروتینگ، كه در آن مصاحبه گر ها نرم افزار ها را بر اساس فعالیت های آنلاین شان می توانند جستجو كنند. جای پای های اینترنتی را آژانس های توافقی بكار می گیرند تا از این طریق اطلاعاتی را ارایه دهند كه بدلیل فقدان دلایل در دسترس افراد قرار ندارد. سیستم های شبكه اجتماعی فعالیت های افراد را بصورت داده هایی كه به زندگی روزمره معروف اند ثبت و ذخیره می كند. استفاده این چنینی از رسانه های اجتماعی و سرویس های گشت زنی باعث می شود داده های دیجیتال ثبتی علایق، گروههای اجتماعی، رفتار ها و مكان ها را در برگیرد. چنین داده هایی را می توان از طریق سانسور های موجود در ابزارها جمع آوری كرد و بدون آگاهی كاربر آنها را ثبت و تجزیه و تحلیل نمود. موضوعات شخصی رد پای دیجیتال یك هویت یا پاسپورت دیجیتالی نیست، اما فراداده و محتوایی جمع آوری شده بر مسایل خصوصی اینترنتی، اعتماد، امنیت، شهرت اینترنتی و پیشنهادات تاثیر گذار است. همچنانكه جهان دیجیتال در حال گسترش است و با ابعاد بیشتری از زندگی روزمره بیشتر درهم تنیده می شود، مالكیت و حقوق داده ها از اهمیت بیشتری برخورد می شود. رد پای دیجیتال به این دلیل بحث بر انگیز هستند كه با مسایل خصوصی و باز بودن افكار با یكدیگر در رقابت اند. اسكات مك نیلی، CEO میكروسیستم های خورشیدی در سال 1999 زمانیكه به مسایل خصوصی در اینترنت اشاره نمود گفت "بی خیال آن شو". این گفته بعدها به یك نقل قول معروف در مراودات مربوط به داده های خصوصی و مراودات شركت ها تبدیل شد. هرچند رد پای دیجیتال برای رسیدن به اطلاعات شخصی نظیر ویژگی های جمعیت شناسی ،گرایشات جنسیتی، نژاد، تفكرات سیاسی و مذهبی، شخصیت و یا هوش بدون در نظر گرفتن دانش فردی مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین باعث می شود حوزه روانی شخصی افراد با حوزه های مختلف اجتماعی در هم آمیخته شود ( به مقاله برونولاتور 2007) مراجعه كنید). لایف لاگین مثالی از جمع آوری تصادفی اطلاعات مربوط به زندگی افراد و رفتارهاست (كرون، توفیلد وشادبولت 2009). راههای زیادی برای دشوار كردن دستیابی به ردیابی دیجیتال شما وجود دارد. مثال قابل فهم برای استفاده یا تغییر داده های مربوطه را می توان در موارد فیس بوك ملاحظه نمود رتبه های ارزشی اعتباری موثر، تحقیق و جستجوی فردی در مورد دانشمند اجتماعی بنام آندرج هولم، ایمیل های تبلیغاتی ایجاد شده توسط شركت آمریكایی آفیس ماكس و یا مثال مرزی از شهروند كانادایی بنام آلن ریچاردسون. رد پای دیجیتال شما چیست؟ رد پای دیجیتال شما هر چیزی در اینترنت است كه مربوط به شماست. این اطلاعات شامل: پروفایل موجود در فیس بوك، توییتر یا لینكداین تصاویری كه شما ،دوستانتان یا خانواده شما در اینترنت پست كرده اند. هر چیزی كه شما می نویسید و یا درباره شما نوشته می شود، مثلا در انجمن های بحث، بلاگ ها یا در مقالات. همگی ما برای قرار دادن جنبه هایی از زندگی مان در اینترنت علاقه مند هستیم و اغلب این اطلاعات بطور رایگان برای دیدن در دسترس دیگران قرار می گیرد. هرگاه ما چیزی را درباره خودمان در اینترنت وارد كنیم در واقع رد پای دیجیتال خودمان را افزایش می دهیم. هر گاه ما اسم كسی را ذكر كنیم ما آنها را بزرگنمایی كردیم. اطلاعات شخصی بصورت روزانه از طریق عاملان شركت ها بمنظور تبلیغ كردن كالاها یا سرویس هایشان جمع آوری می شود و این اطلاعات به مدت چندین سال بصورت ذخیره شده باقی می ماند. بطور یكسان، حضور دیجیتالی شما از طریق افرادی كه بدنبال اطلاعات در مورد شما هستند كنترل می شود. كشف و یافتن رد پای دیجیتال شما: شما در ابتدا بایستی بدانید كه دیگران چه اطلاعاتی در مورد شما را می توانند در دسترس داشته باشند. آنها نام شما را با استفاده از سرویس سرچ گوگل یا موتور های جستجو گر دیگر جستجو می كنند و اطلاعاتی را كه در مورد شما موجود می باشد را دریافت می كنند. این موتور را مكررا با استفاده از سرویس هایی نظیر آلرت گوگل كه بطور خودكار آپدیت می شود بكار می گیرند. ممكن است شما چیز جدیدی را اضافه نكرده باشید اما دوستان و خانواده این كار را انجام می دهند. سرمایه گذاری روی رد پای دیجیتال شما: رد پای دیجیتال مزایای بسیار زیادی دارد. شما می توانید حضور آنلاین مثبتی داشته باشید كه مهارت ها، تجارب و علایق شما را نشان می دهد. علاوه بر این از طریق برخی سایت های آنلاین، شما می توانید اطلاعاتی را كه در مورد شماست و در دسترس عموم قرار دارد بررسی و كنترل كنید. یك پروفایل آنلاین كه شامل CV شماست، برای مثال در سایت های شبكه ای حرفه ای از قبیل لینكداین می تواند میزان تماس های شما را افزایش دهد. سایت های شبكه ای حرفه ای به شما دسترسی به نیروی كار بالقوه را كه می توانند رد پای دیجیتال شان را بررسی كند می دهد. شما می توانید پروفایل تان را به شیوه ای و در زمان موثر و مقرون به صرفه آپدیت كنید، بنابر این اطمینان حاصل نمایید كه بطور منظم این كار را انجام میدهید. برخی از بخش های استخدامی (مانند تبلیغات، ارتباطات عمومی و رسانه ها) ممكن است از شما توقع داشته باشند كه رد پای دیجیتال داشته باشید یا شما را به این كار تشویق می كنند. آنها ممكن است برای مثال به خلاقیت آنلاین شما برای مثال در بلاگ ها، پروفایل ها و یا ویدیو ها نگاه بیندازند. شما می توانید رد پای دیجیتال خود را ازطریق نگاه داور گونه دقیق به بلاگ ها، مقالات جدید و بحث ها و یا از طریق وارد نمودن مرور به سایت هایی نظیر آمازون افزایش و توسعه دهید. با آپدیت كردن منظم حضور آنلاین دیجیتال، می توانید تاثیرات منفی محتویات قبلی را كه باعث افسوس و تاسف شما شده است كاهش دهد، زیرا اغلب جستجو های اینترنتی به ندرت دسترسی به اغلب نتایج جستجو را دارند. قبل از تقویت رد پای دیجیتال خود باید در نطر داشته باشید آیا این كار ارزش صرف هزینه و زمان را دارد، و آیا این محتوا ارزش پروفایل آنلاین شما را افزایش می دهد. نسبت به رد پای دیجیتال خود آگاه باشید: در صورتیكه از سایت های شبكه های اجتماعی از قبیل فیس بوك، توییتر و لینكداین استفاده می نماید یا بطور منظم عكس، ویدیو، بلاگ و كامنت پست می كنید، اطمینان حاصل نمایید مطالب خود را به دقت مدیریت كنید، زیرا اغلب اطلاعات آنلاین ذخیره شده بصورت تصادفی در اختیار عموم قرار می گیرد. در صورتی صفحه شبكه اجتماعی شما در یك جستجوی وب می آید كه تنظیمات شخصی خود را تغیر دهید. هر كسی كه راجع به شما به اندازه كافی اطلاعات داشته باشد می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین در مورد اطلاعات شخصی كه شما در دسترس عموم قرار می دهید آگاه باشید. افراد جویای كار از طریق اطلاعاتی كه بصورت آنلاین دریافت می كنند كار خاصی را رد می كنند.



حفاظت از رد پای دیجیتال شما: با جود بیش از 1.5 بیلیون سرور جهانی وب، تصاویر و ویدیوهای همه افراد در عرض چند ثانیه جهانی می شود. رد پای اینترنتی، اطلاعات شخصی كه بصورت آنلاین پست می شوند قابل ردیابی هستند، دائمی و عمومی هستند. اطلاعات ویروسی بطور بالقوه می تواند اعتبار فرد را خدشه دار كند، آینده شغلی را به مخاطره بیندازد و حتی افراد سودجو و كودكان را وسوسه نماید: در اینجا به ارایه چند تذكر مهم هنگام قرار دادن رد پای دیجیتال می پردازیم. 1.خود را برای ورود به محیط عمومی آماده كنید. محتوای اینترنتی در دسترس همه از دوستان، آشنایان گرفته تا همكاران ،مدیران و معلمان برای دیدن قرار دارد. كارجویان بدنبال اطلاعاتی در مورد كارهای مختلف در سایت هایی نظیر گوگل، فیس بوك و توییتر هستند. به بچه هایتان این مسایل را بگویید. آنها ممكن است دو برابر شما درباره پست تصاویر و كامنت ها در سایت های شبكه های اجتماعی فكر كنند. در واقع، در یك تحقیقی كه درباره ایجاد شغل انجام گرفت 26% مدیران استخدامی از موتور جستجو گر برای جستجوی رد پای دیجیتال مشاغل استخدامی بالقوه استفاده می كنند. جالب است بدانید 50% مامورین استخدام مربوط به شغل های فارغ التحصیلان دانشگاه رفتار مشابهی را نشان دادند. همچنین تحقیقی كه توسط مركز تحقیقات تجاری دانشگاه ماساجوست انجام شد مشخص شد 26% ادارات پذیرش دانشگاهی هم از موتور های جستجوگر برای متقاضیان تحقیقی استفاده می كنند. به گفته دیگر یك پست سوال برانگیز، تصویر یا كامنت می تواند شما یا اعضای خانواده شما را بعنوان یك فرد تحصیلكرده ،ورزشكار، دانشمند یا متقاضی یك شغل رویایی نشان دهد. 2.شناخت اینترنت وسوسه انگیز و غیر قابل كنترل است. ویروسی شدن یك متن پیامی ،ایمیل یا توییتر و اشاعه آن مانند شعله های آتش چند ثانیه ای بیش طول نمی كشد. بطور خاص، اپیدمی جنسی قابل رشد در میان نوجوانان، شناخت پیامد های آن بسیار حایز اهمیت است و این شناخت را به كودكان خود منتقل كنید. شما ممكن است به موضوع مربوط به جوانان و نوجوانان بپردازید كه یك پسر اهل فلوریدای تصاویر برهنه را ایمیل كرد تصاویری كه متعلق به یك دوست دختر 16 ساله بود و بیش از 70 نفر شامل والدینش، پدر بزرگ و مادریزرگ و معلمانش دریافت كرده بودند. سپس پسر نوجوان به انتقال عكس های لختی كودكان تمایل پیدا كرده بود و اكنون به یك عرضه كننده ثابت جنسی تبدیل شده است برجسبی كه وی بایستی حداقل تا سن 43 سالگی آنرا یدك بكشد. 3. قبل از فشردن دكمه ارسال، چند سوال از خود بپرسید. سوالاتی كه شما و اعضای خانواده شما بایستی مدنظر قرار بگیرند شامل: آیا در این تصاویر یا ویدیو ها چیزی هست كه به دنیا اطلاعات شخصی من را عرضه كند؟ آیا قصد دارم افراد دیگری از من راجع به كامنت های مشخص، ویدیو ها یا تصاویر در یك مصاحبه شغلی در 20 سال آینده سوالاتی بپرسند؟ چه پیغام های را می توانم از طریق این پست درباره خودم و اعضای خانواده ام ارسال نمایم؟ 4. زیاد خود را در معرض دید قرار ندهید. تلاش برای مخفی كردن رد پای دیجیتال افراد در این عصر تكنولوژی در عمل مفید است. علاوه بر این، كتابخانه كنگره در حال جمع آوری آرشیو كاملی از توییتر است كه شامل همه توییتر ها از مارس سال 2006 است. از طریق پست اطلاعات شخصی ،فرد در معرض خطر افراد سودجو، ضررهای فیزیكی و سایبرنیكی قرار می گیرد. بر اساس یك مطالعه ای كه توسط مركز ملی جلوگیری از جرم در سال 2008 انجام شد 8.7 میلیون نوجوان آمریكایی هر ساله بصورت آنلاین فعالیت اینترنتی دارند. اطلاعاتی كه شما یا فرزند شما راجع به آن فكر می كنند احتمالا خصوصی است كه شامل محل زندگی شما، جایی كه فرزند خردسال شما به مدسه می رود می باشد و این اطلاعات سودجویان فیزیكی را وسوسه می كند. 5.از عموم گرایی منفی پرهیز كنید. نظرات و قضاوت ها از طریق آنچه كه در جهان رسانه ای اجتماعی نمود میابد شكل می گیرد. برای مثال شناگر المپیك بنام مایكل فلیپس اسپانسری شركت كلاگ را از دست داد و شهرت خود را پس از گرفتن عكس هنگام مصرف ماریجوانا از دست داد. آنچه شما پست می كنید یا بصورت آنلاین می گویید ،یا آنچه كه دیگران درباره شما عرضه می كنند در واقع پیامی است كه به شما می گوید چه كاره هستید. جنبه های رد پای دیجیتال شما از قبیل تصاویر آپلود شده، كامنت های بلاگی، ویدیو های یوتیوب و پست های دیواری در فیس بوك نشان دهنده شیوه ای است كه شما می خواهید دیده شوید. بخاطر همین است كه لازم است درباره مطالبی كه راجع به شما در اینترنت منتشر می شود آگاه و هوشیار باشید. در این عصر تكنولوژی تمامی بزرگسالان و كودكان بایستی شناخت عمیقی از رد پای دیجیتال خود داشته باشند. برای كمك به مردم در راستای شناخت عمق تاثیرات دیجیتال ،خانواده ها از همان ابتدا بایستی درباره اهمیت حضور فرد در اینترنت و ایجاد جوی مثبت برای آن صحبت و گفتگو كنند.