اقتصاد اطلاعات

از دانشنامه آزاد علم اطلاعات و دانش شناسی
پرش به: ناوبری، جستجو

اقتصاد اطلاعات Information Economic


اطلاعات اقتصادی شاخه ای از نظریه اقتصاد کلان است که در مورد چگونگی اینکه اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی بر روی اقتصاد و تصمیمات اقتصادی تاثیر میگذارد.اطلاعات و داده ها خصوصیت منحصر به فردی دارند . این خصوصیات همانگونه که با انواع دیگر کالاها مقایسه شد اکثر نظریات استاندارد اطلاعاتی را پیچیده کرده است.موضوع اطلاعات و داده های اقتصادی توسط مجله “economic” مورد بحث قرار گرفته است. مقاله پیش رو موضوعاتی که در کد رده بندی (اطلاعات ؛ دانش و احتمال)آمده است را ارائه میکند.در اینجا چندین زیرشاخه از اطلاعات اقتصادی وجود دارد اطلاعاتی همچون علامت توصیف میشوند که نوعی از اندازه گیری منفی احتمالند که شامل دانشی کامل و علمی است.اولین اندیشه ها در اطلاعات اقتصادی مربوط به اطلاعات اقتصادی اجناس است . در دهه های اخیر پیشبردهای موثری در زمینه مطالعه عدم تقارن و دست یازیهایی در قراردادهای تئوریها حاصل شده است که شانمل کمبودهای بازار به عنوان یک موجودیت است. بطور رسمی اطلاعات اقتصادی مربوط به تئوری بازی یا گیم انگلیسی است . همانگونه که انواع مختلف بازی در آن بکار میرود شامل بازیهایی با داده های عالی ، داده های کامل و ناقص است . روشهای تئوری بازی و تجربی و آزمایشی در مدلها و تئوریهای تستی اطلاعات اقتصادی توسعه یافته اند شامل نرم افزارهای سیاست دسته جمعی و یا توان دسته جمعی است از قبیل طراحی مکانیزم که باعث به اشتراک گذاشتن اطلاعات میشود و. در غیر اینصورت باعث رفاه و بهروزی میشود .

ارزش و مقادیر اطلاعات نقطه شروع آنالیز اقتصادی مشاهده ای است که اطلاعات آن دارای ارزش اقتصادی اند چون به اشخاصئ اجازه میدهد انتخابهایی داشته باشند که موجب بالا رفتن انتظارات رشوه و یا انتظار کاربری شود تا اینکه در نبود اطلاعات چیزی از انتخاب نصیب آنها شود.

عدم تقارن اطلاعات عدم تقارن اطلاعات یعنی طرفین فعل و انفعال اطلاعات متفاوتی را دارند به عنوان مثال یکی از طرفین اطلاعات بیشتر و بهتری دارد. انتظار داشتن از طرف دیگر منحصر به تغییر رفتار میشود. ممکن است طرفی که کمتر آگاهی داشته باشد اجازه ندهد دیگری از وی سود ببرد. این تغییر رفتار ممکن است سودمند نباشد از مثالهای این نمونه میتوان به مخاطره های روحی و بخش ناسازگاری اشاره کرد .بهترین اسناد نمونه در بخش ناسازگاری GOORGE است . در اینجا دو راه حل نخست برای حل این مشکل وجود دارد . یعنی علامت دهی و مشاهده کردن برای مناظره روحی ، ارتباط بین هر یک از طرفین و نماینده ممکن است به عنوان دومین راه حل علامت دهی و یا علامت گذاری . ایده علامت دهی توسط مایکل اسپنس بیان شد. او ÷یشنهاد داد که در یک راه حل برای عدم تقارن اطلاعات ، این امکان وجود دارد که مردم نوع خود را علامت دهند ، بنابراین بطور باورنکردنی انتقال اطلاعات به طرف مقابل انجام شد و عدم تقارن حل شد.این ایده درمتن مورد مطالعه قرارگرفت درمتن جویای کار یک کارفرما،جویای شخصی است که مهارت آموزشی راداشته باشد.مطمئنا تمامی افرادجویای کارادعامی کنند که این مهارت رادارند اما فقط خودشان می دانند که درست می گویند این عدم تقارت اطلاعات است. SPENSEمعتقدبود که رفتن به دانشگاه می تواند به عنوان یک سیگنال باورنکردنی ازیادگیری باشد،پذبرفتن این که اشخاصی که دریادگیری مهارت دارند می تواند دانشگاه رابه راحتی وزودتر ازافرادی که مهارت دارند به اتمام رساند سپس باشرکت دادن دردانشگاه افرادبه استعدادهای خود بیشتر توجه می کنند تابتوانند آن استعدادهارابه کارفرما برسانند این درست است اگرهیچ چیزی درمدرسه نیزیادنگیرند،این کارخواهندکرد چون عملی راکه آنهادردست گرفته اند برای افراددارای توانایی راحت تراست . مشاهده(SCREENING) JOSEPH E.STIGHIZپیشگام تئوری مشاهده SCREENING ازاین طریق طرف تحت آگاهی طرف دیگررامشتاق می کند.تااطلاعات خودراآشکارکند.آنها می توانند منویی از انتخابهاراداشته باشند درچنین حالتی دلپسندترین انتخاب طرف دیگر بستگی به اطلاعات شخصی آنهاخواهندداشت.باانتخاب درست وخاص ،طرف دیگراعلام می کند که اواطلاعاتی دارد که آن انتخاب راخاص ودلپسندترین می کند. برای مثال یک شهربازی می خواهد بلیطهای گرانش رابه مشتریانی بفروشد که به زمان خودارزش می دهند ومی خواهند پول کمتری نسبت به مشتریانی دیگر خرج کنند.اگرازمشتری بخواهیم بابت این وسائل به ماپول بدهد راه خوبی نیست امابایک بازی می تواند یک منویی راتهیه کند که درآن بلیط ها باتقدم وبلیطهای معمولی آمده اند که بلیطهای دارای تقدم باعث می شوند که شماازصف بیرون بزنید این باعث می شود که مشتری هاترغیب شوند تابلیطهای دارای اولویت اند ونوع خودراآشکارسازند. اطلاعات کالاها خریدوفروش اطلاعات به اندازه خریدوفروش اکثرکالاهای دیگرنیست.دراینجاسه فاکتور وجوددارد که اقتصاد خریدوفروش اطلاعات راازکالاها جدامی سازد.اول اینکه اطلاعات رقابتی نیست به این معنی که برای بدست آوردن اطلاعات نیاز نیست که طرف دیگر ازبدست اوردن اطلاعات محروم کنیم.خصوصیات مشابهی که اطلاعات بازارهاراعوض می کند این است آن اطلاعات حاشیه های قیمتی ندارند این به این معنی است که وقتی کپی اول تهیه شد هیچ هزینه ای ندارد ویااینکه کپی دوم ازان هیچ هزینه ای ندارد وفروش بیش ازپیش ان راحت تراست به هرحال این باعث می شودهزینه حاشیه ها ناشدنی شود. دوم محروم سازی ازخصوصیات صنعتی واطلاعات کالاهانیست بااین که می توان محرومیت های مصنوعی راایجاد کرد به هرحال طبیعت اطلاعات این است که اگرآشکارباشد محروم کردن طزف مقابل ازآن جهت استفاده بسیارمشکل است اززمانی که اطلاعات هم غیررقابتی وهم غیرقابل محرومیت است بطورمداوم به عنوان یک نمونه از یک کالای عمومی موردتوجه قرارمیگیرد. سوم این است که بازاراطلاعات درجه بالای شفافیت رابه نمایش می گذارد این به خاطر ارزشیابی اطلاعات است .اطلاعات می بایست شناخته نشده باشند بنابراین شمامی بایست به آموزش جامعه عمل بپوشانید.برای ارزشیابی یک فرم اقرار می بایست ابتدابدانید که چگونه باآن کارکنید همچون ارزشیابی یک فیلم که درحال تماشای آن هستید.اهمیت این خصوصیات توسط DELONG AND FROOMKIN دراقتصادبعدی توضیح داده خواهد شد. دسته بندی کردن یکی ازروشهای سودبردن ازاطلاعات کالاهادسته بندی کردن آنهاست.این استراتژی دسته بندی وگروهی کردن وفروختن آنهابه صورت گروهی است. دسته بندی به فروشنده اجازه می دهد نیازدسته بندی رابه خوبی حدس میزند.درحالی که بسیارمشکل است که برای کدام گزینه ها درگروه رایک شخص می خواهد،به نظر می آید آنها برخی گزینه هغا را برای بدست آوردن ارزشگذاری کرده اند ، حتی اگر هیچ یک از گزینه ها را به اندازه کافی برای خرید جداگانه ارزشگذاری نکرده باشند. به هر حالاین زمانی کار میکند که فروش گزینه های اضافی در گروه که نخواستنی اند هزینه زیادی را در بر نگیرد.اطلاعات کالاها از زمانی که برای کپی اضافی هیچ هزینه ای نداردمناسب است . حوزه اطلاعات خصوصی و عمومی :تعریف مرزهای قانونی یادداشت ویراستار :اطلاعات زیر برگرفته از یادداشتهی کلیدی ارائه شده در 1994 در ویرجینیا آمریکا ملاقات سالیانه asisاست . ان ولز برانسکومب با بصیرت به برخی از مشکلات پیرامون ارزیابی اطلاعات جلسه را شروع کرد.اطلاعات همیشه برای آنهایی که آن را دارند سرمایه باارزشی بوده است. آنها این اطلاعات را به اشتراک میگذارند چون ایسن اطلاعات مورد علاقه جامعه بوده اند امروزه در جایی که ماهی قلاب را میگیرد رازی است که توسط ماهیپگیران مخفی مانده است و به خوبی از آن حفاظت میشود . ماهیگیرانی که طول و عرض جغرافیایی را در خاطرات تجهیزات در قایقهای خود نگه داشته اند همچنین قایقهای آنها مجهز به آنتن ماهواره ای است تا به اطلاعات ماهواره دست یابند . اقتصاد آمریکا در مسیر گذر از یک اقتصاد وابسته به کشاورزی در قرن19 به یک اقتصاد بر پایه اطلاعات در قرن 21 است در 1790 یک اقتصاد بزرگ از کشاورزان را داشتیم . امروز به طور عمده یک اقتصاد از اطلاعات کارگران را داریم . بر طبق سخنگوی بازرگانی آمریکا حدود 60 درصد از کارهای اجباری ما شامل فعالیتهایی است که محصولات اطلاعاتی تولید میکند.به نظر میرسد ایالات متحدهخ در طی اقتصاد صنعتی که دنیا به آن حسادت میورزید آنرا بطور کوتاه گذرانده است . اقتصاد کشاورزی یکی از آن اقتصادهایی بود که اغلب اطلاعات آن بعنوان یک منبع عمومی که میبایست انتشار یابد مورد توجه بود . اطلاعات جامعه ناچیز است اما یافته های اولیه اقتصادی ممکن است جمع آوری شوند پردازش شود ، توزیع شوند و بعنوان منابع اولیه ای که جامعه برای اقتصادی سالم به آنها نمیاز دارد آرشیو شود.بدین طریق یک صنایع رونق گرفته داریم که تا 20 الی 25 درصد درسال از چند دهه قبل رشد کرده است.به هر حال رشد رونق اقتصادی و استفاده از تکنولوژیهای جدید دیده میشود.همچنین دستورات سنتی را که پردازش اطلاعات را حمایت میکند به نابودی میکشد . یک اطلاعات اقتصادی برمبنای فرضیه است که اطلاعاتی دارای ارزش اقتصادی بوده و نیاز به یک بازار اطلاعات برای اینکه مقادیر بتوانند معامله شوند دارد . در بحث اطلاعاتعقیده کلیوجود دارد ما اغلب به یک باره گیج میشویم .ابتدا ما گزینه های خصوصی و عمومی به کار میبریم . اما بدون رده بندی معانی . منظورمان این است که خود اطلاعات از پول خصوصی و عمومی است .بعنوان مثال پول مالیات و یا از طریق سفارشات ئ و یا اینکه در ارتباط با فضاهای فیزیکی که اطلاعات در آنها یافت میشود و یا آرزوی پیشنهاد استفاده از اطلاعاتی که در آن قرار دارد را بکنیم .در آخر منظورمانهمان است که منظور اقتصاد دانان است که بین کالاهای عمومی و خصوصی تفاوت قائل میشود. منظورمان هرچه که باشد هزینه های اقتصادی با کشفیات جمع آوری ، پردازش ، آزشیو کردن و حتی استفاده از اطلاعات در ارتباط است . ما زمان را در اختیار داریم که غیر قابل تغییر و گوناگون است .همچنین ما پول را برای منابعی که نیاز به جمع آوری و پردازش اطلاعات دارد خرج میکنیم .بیشترین هزینه صرف جایگزین کردن نیروی انسانی بصورت حرفه ای در تولید نرم افزارهای کامپیوتر پژوهشهای طراحی الگوریتم ها و توسعه ی رابطه های انسانی میباشد. خصوصیات عقلانی در سه حالت قرار میگیرد : توسط حمایت تدارکات و خصوصیات . حمایت به بودجه تولید کنندگان اطلاعات ، پردازش گران و یا کسانی که بطور کامل مراکزی همچون کتابخانه و کنگره را بودجه بندی میکند بر میگردد. تدارکات یعنی قرارداد خارج از اطلاعات محصول برای مثال بدست آوردن محصول توسط طرف قرارداد که اطلاعات را فراهم کرده و محصول را برای قیمت گذاری فرستاده است . این روش بطور گسترده و بطور اقتصادی درپیشبرد اقتصادی بکار میرود. سازمانهایی همچون Economic cooperation و DevelopmentوWorld bankاز آن خصوصیات مالی محصول توسط خصوصیات درست یعنی به عهده گرفتن اطلاعات جمع آوری شده و پردازش کردن آنها توسط کار آفرین انجام میشود که پیش بینی میکند که قادر خواهد بود تا خسارات کار آنها را در بازار باز پرداخت کنند. وقتی که محصول آنها برای استفاده عمومی ساخته شده سرمایه انسانی میبایست با یک انتظار قابل قبول از بازگشت به دستاوردها در زمینه توانایی ها به خوبی ماشین های پردازش اطلاعات در حمایت از محصول کار کند . بازار اطلاعات بسته به انفورماتیک های حرفه ای که سلامت مالی آنها بستگی به توانایی آنها در جذب بیشتری دارد میخواهد هم از صندوقهای عمومی و خصوصی پرداخت کند اما این نوع پول بر خلاف مشتری و تدارکات که منع ورودی را برای نویسنده فراهم می آورند نیازمند حمایت قانونی برای اجرای موثر در بازار الکترونیکی است.

ابزارهای قانونی برای حمایت از اطلاعات یک بازارهوشمندازاطلاعات محصولات نمی توانند بدون سیستم قانونی کارکشته وتکامل یافته نگهداری شود .ابزارهای قانونی برای حمایت ازخصوصیات اطلاعات وفراهم آوردن خدمات اطلاعات گران اند .بگذارید نگاهی داشته باشیم به حوزه قانونی درسه حوزه مجزا:به خلاقیت به چشم یک خصوصیت بنگرید به مالکیت عمومی نگاه کنید ومحیط خصوصی راوکنترل خصوصی اطلاعات رابادیدگاه عمومی بنگرید.حرفه ای ها به خوبی تفاوت بین حق کپی رایت ،اختراعات ورازهای تجاری رابه عنوان روشهای قانونی برای حمایت ازعلایق شخصی درتولیدمحصولات خلاقانه می دانند. اما همه ازمفاهیم جدید که وارد صنایع نرم افزارشده است به عنوان مثال sharewareنرم افزاری شده است که بدون شارژنتیجه می دهد بدون تفاوت که کاربران راضی برای آنهاهزینه خواهندکرد freewareبدون هیچ زمینه ای قسمتی ازحوزه خواهدشد که آماده برداشت است copyleft یک مکانیزم است که توسط قرارداد تحمیل شده است پس نمی توانیددرحوزه خودآن راداشته باشید اما می بایست مجددا آن زابه عنوان نرم افزاری مجانی به صورت جهانی منتشرکنید ،عدم خلاقیت یک تئوری ازقانون که قضاوت برای ان حکم می کند . اطلاعات درحوزه عمومی مربوط به سیاست هستند اگرچه ابهاماتی به عنوان بدنه سیاست اطلاعات وجوددارد اگراطلاعات درحوزه عمومی است وبه هیچ دولتی مربوط نمی شود آنگاه ممکن است باتراژدی عمومی روبروشود :چه مصرف آن بیش ازحدباشد ویاغلط ویاهیچکس به آن اهمیت نمدهد چیزی که اکثرمردم رانگران می کند تبادل اطلاعات است که از دستاوردهای دادوستد وسرویس ها وتماسهای تلفنی گرفته می شود .

نگهبان،محمد باقر.(1392).اقتصاد اطلاعات. کرمان