آلکسا
آلکسا Alexa
سایت آلکسا یکی از زیرمجموعههای شرکت بزرگ آمازون میباشد. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و امروزه بعنوان یک منبع مفید از دادههای وبگاههای اینترنتی شناخته میشود و میتوان گفت امتیاز الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان سایتها اهمیت زیادی دارد. وبسایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نامهای Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد. نام این وبسایت برای ادعای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محلهای دانش در مقابل اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده است. این شرکت دارای نوار ابزاری میباشد که میتواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر میباشد. همچنین الکسا برای مدیران وبسایتها امکانات فراوانی به صورت رایگان قائل شده است نظیر اینکه چه تعداد وبسایت به وبسایت مدیر لینک دادهاند، کاربر چه مقدار زمانی در هر صفحه صرف میکنند، از چه کلماتی بیشترین ورودی از موتورهای جستجو وجود دارد و.... همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازههای زمانی مختلف ۳ و ۶ ماهه به مدیریت وبسایتها کمک میکند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وبسایت خود داشته باشند. الکسا با خزیدن (Crawl) درون وبسایتها و صفحات وب آمار آنها را به دست میآورد. در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخهای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانه Library of Congress تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد. آمازون الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در سال اوایل ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در می سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راه اندازی شد. در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد.سايت الکسا سايت رتبه بندي سايت ها بر اساس ميزان ترافيک مصرفي آنها است. به اين معني که متناسب با ميزان پهناي باند مصرفي، رتبه سايت را مشخص مي کند. رتبه ها از ۱ شروع شده و تا اعدادي حدود ۱۰ ميليون ادامه دارد. در اين سايت برعکس پيج رنک، هرچه عدد پايين تر باشد بهتر است. يعني رتبه هايي که به يک نزديکترند سايت هايي با ميزان بازديد بيشتري هستند. الکسا اينترنت(Alexa Internet)بر اساس چشم اندازي از راهبري هوشمند وب با بهبود دائمي آن و با همکاري کاربران خود، رشد نمود. در طول اين مسير، الکسا توسعه يافت و ميليونها نسخه از نوار ابزار آن بر روي مرورگرها نصب گرديد و بدين ترتيب يکي از بزرگترين سايتها و مبنايي جهت پردازش و بکارگيري حجم عظيم اطلاعات گرديد. از نظر کاربران نوار ابزار و وب سايت الکسا، محصولي انقلابي در راهبري هوشمندانه وب بود و براي مديران وب سايتها، مجموعه اي از ابزارهاي مقيدي که مي توانستند در محدوده خدماتي الکسا از آن بهره ببرند. الکسا از همکاري يک گروه ويژه براي جمع آوري اطلاعات خود استفاده مي کند. شايد تا بحال حدس زده باشيد منظور کدام گروه است. اين گروه ويژه دقيقا خود کاربران وب هستند. پهنه بيکران وب، فقط از طريق کاربران آن قابل نفوذ است و الکسا بهترين نفوذ کننده در وب به شمار مي رود. زيرا با ارائه نتايج هرچه بهتر، مي تواند اعتماد کاربران را جلب نمايد. الکسا با ارائه محصولي به نام نوار ابزار الکسا، اطلاعات به روز را به کاربران ارائه مي دهند و خود نيز از تعاملاتي که هر کاربر در وب دارد جهت غني نمودن بانک اطلاعاتي خود استفاده مي کند. براي الکسا مهمترين اطلاعات شامل: الف - اطلاعات سايت: رتبه ترافيکي، تصاوير سايتها، لينکهايي که به سايت هدف مي رسند و … ب- لينکهاي مرتبط: سايتها و محتوايي که شما در حال حاضر مشاهده مي کنيد، مي باشد.
خدمات وبگاه الکسا را میتوان در ۵ دسته اصلی دسته بندی نمود:
• وبگاههای برتر (Top Sites):در این قسمت وبگاههای پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وبگاههای پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده میشود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص • مشخصات وبگاه (Site Info):الکسا طیف گستردهای از دادههای دقیق برای هر وبگاه را دارا میباشد. • واتز هات (What’s Hot):این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان میدهد و هر ۵ دقیقه به روز میشود. • نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar):نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به راحتی در اختیار میگذارد. • برای دارندگان وبگاه (For Site Owners):در این قسمت صاحبان وبگاهها میتوانند دادههای وبگاه خود را در الکسا وارد نمایند و یا ویرایش کنند. مهمترین قسمت این وبگاه رتبه بندی وبگاهها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک وبگاه تعیین کننده است.