رفتار اطلاعاتی

از دانشنامه آزاد علم اطلاعات و دانش شناسی
پرش به: ناوبری، جستجو

رفتار اطلاعاتی Information behavior

دکتر محمد باقر نگهبان

رفتار اطلاعات یک واژه رایجی است که ترجیح داده شده است و برای توصیف شیوه های بسیاری استفاده می شود. که درآن بشر با اطلاعات برخورد می کند ، به طور خاص شیوه هایی که مردم در اطلاعات استفاده کرده و پیگیری می نمایند. تاریخچه وسیعی روی اطلاعات، رفتارهای 50 – 60 سال گذشته مورد پژوهش قرار داده . برجستگی های تاریخی و نقاط تحول بسیاری تشخیص داده شده اند و سمت و سوهای معینی در پژوهش مورد بحث قرار گرفته است. کلمات کلیدی : اطلاعات ، پیگیری اطلاعات، استفاده اطلاعات، نیاز اطلاعات، کاتالوگ های آنلاین ، پژوهش های آنلاین ،کتابخانه های دیجیتال، استفاده کتابخانه ای مقدمه: رفتار اطلاعات یک اصطلاح رایج است که ترجیح داده می شود برای توصیف روش های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد که در آن نوع بشر با اطلاعات سروکار دارد . رفتار اطلاعات همچنین اصطلاح هنر مورد استفاده در کتابخانه و علم اطلاعات برای بازگشت به یک نظم و انظباط کاری معین می باشد که در دامنه وسیعی از انواع پژوهش به کار گرفته می شود و برای درک روابط انسانی مربوط به اطلاعات هدایت می گردد. نکته جالب توجه در اینجا خارج از جیانهای دیگر توسعه یافته است . کتابدارها می خواهند که کاربران کتابخانه درک بهتری داشته باشند . نمیندگی های دولت می خواهند بدانند که چگونه دانشمندان و مهندسان اطلاعات فن یا تکنیکی را برای ترفیع دادن جذب سریع نتایج پژوهش جدید بکار می برند ، و دانشمندان علوم اجتماعی عموماً استفاده های اجتماعی از اطلاعات در دامنه وسیعی از احساس ها برایشان جالب توجه است . در سالهای اخیر مطالعات اجتماعی از فن آوری اطلاعات و انفورماتیک اجتماعی به خوبی در این زمینه وارد شده است. با علوم کتابخانه ای و اطلاعات ، این جریان متنوع از پژوهش ها انجام شده است و آنها می توانند در یک درک بهتر از رفتار اطلاعات مشارکت داشته باشند. حال اطلاعات چیست؟ جدای از مرور بسیاری حالت ها که این اصطلاح در این زمینه تفسیر شده است ما می خواهیم روی یک حالتی از اصطلاح تکیه کنیم که درک گسترده تری از مفاهیم همانگونه که در مکالمات عمومی استفاده می شود را ارائه می دهد. ما همه درک میکنیم که پژوهش افراد یا مردم روی اطلاعات می گوید که تاریخ یک شهر کوچک ، جمعیت ترکیه یا چگونه تغییرات خارجی آنلاین تجارت انجام شود . تمام این مثالها یک همبستگی منطقی بادرک مناسب از اطلاعات دارد که می تواند حقیقی ، آماری و یا دستورالعملی باشد. با این حال اطلاعات در حالتهای مختلفی در جهان همچون پژوهش رفتار اطلاعات استفاده می شود. این اصطلاح عموماً به شکلی فرض می شود که تمامی مواردی را که مردم با محیط شان سرو کار دارند را پوشش دهد که در هر حالت برخی عبارت هایی بر جای می ماند و منبع اطلاعاتی آنها را تغییر یا افزایش می دهد. این بیان ها می تواند شامل تغییرات احساسی باشد که از خواندن یک رمان منشاء میگیرد که مربوطبه بیماری یک دوست است . این تغغیرات همچنین می تواند بر هم کنش های پیچیده را منعکس کند آنهم جایی که اطلاعات با اطلاعات اولیه موجود ترکیب می شوند تا درک بهتری را ایجاد کنند. یا افراد را قادر سازند تفکرات و ایده های جدیدی را کاهش یا افزایش داده و نتیجه گیری کنند . همان گونه که داستان Hans Christian Andersen پیشنهاد می دهد که جوجه اردک زشت تشخیص نمی داد که می تواند شنا کند تاوقتی که آمد و با شنا کردن مواجه شد و انعکاس و تصویر خود را در آب دید و باور کرد که یک شناگر است. این بر هم کنش های اطلاعاتی ممکن است همچنین یک اثر منفی بر جای می گذارد. یکی ممکن است نادیده انگارد، رد کند، یا اطلاعات را تکذیب کند . در این زمینه آنالیزهای اخیر روابط مربوط به اطلاعات به وسیله Atkin را ببینید. یکی ممکن است به سادگی درک کند که چیزی تغییر نکرده – قبولی دانشگاه هنوز با ایمیل نمی آید این اخبار منفی البته به شیوه خودش دارای اطلاعات مفیدی است . درست مثل اینکه یک شخص اغلب اطلاعات را نادیده می گیرد با این حال آن ها را جذب میکند . در حقیقت مقدارهای بزرگترین از تمام اطلاعات رخ داده به وسیله نوع بشر می باشد که بطور غیر فعال دریافت می شود و افراد را آگاه می کند که این ها مربوط به مفاهیم روزمره زندگی است. آیا این یک درک بسیار وسیع از رفتار اطلاعات نیست ؟در حقیقت آیا این تمام برهم کنش های افراد با محیطشان را در بر نمی گیرد ؟ Bates توضیح میدهد : در مقایسه با سایر زمینه های علوم فناوری و اجتماعی ، ما همیشه به دنبال خط قرمز اطلاعات در بافت اجتماعی زندگی هستیم . وقتی ما افراد را مطالعه می کنیم با هدف درکخلق اطلاعات و پیگردی و استفاده از آن نگاه می کنیم ما تنها مردم را در حالت عمومی و کلی مطالعه نمی کنیم . در پژوهش های اجتماعی تاکید روی فرایند اطلاعات است و اثر آن روی افراد ، در علم اطلاعات ما مطالعه می کنیم که فرایند در سویس انتقال اطلاعات باشد Bates ادامه می دهد تا یک مثال ویژه را ارائه دهد: دانشمندان جامعه شناسی امروزه مشاهده می کنند که مردمبا هم همکاری می کنند و به شکلی جدید از شبکه های سیستمی در زمینه یک کار همکاری تحتحمایت کامپیوتر تشریک مساعی می کنند (CSCW) . جامعه شناسان یا روان شناسان جامعه شناس شبکه ای از روابط و سلسله مراتب اجتماعی را تشخیص داده و توصیف می کنند که تحت این شرایط توسعه یافته است. به بیان دیگر دانشمندان اطلاعات از اطلاعات پیروی می کنند..... و این خط قرمز در نقش اجتماعی است . وقتی به آن سلسله مراتب اجتماعی نگاه می کنیم ما جذب سلسله مراتب نمی شویم اما ما می پرسیم که آن چگونه مانع می شود یا از انتقال اطلاعات جلوگیری میکند . ما می پرسیم چه نوعی از اطلاعات مردم به ارتباطات بر می گردد که این یک کانال جدید از تکنولوژی اطلاعات است . ما اغلب از اطلاعات پیروی می کنیم از این رو مطالعه رفتار اطلاعات می تواند یک شبکه بزرگی را در بر گیرد . توجه به برهم کنش های فردی مانند گروههای پیچیده بزرگ مقیاس و برهم کنش های اجتماعی با اطلاعات در حقیقت همانگونه که ما باید ببینیم دامنه وسیعی از مفاهیم را در بر دارد که رفتار اطلاعات مورد مطالعه قرار گرفته این وسعت نظر را تعیین کرده است . اما پژوهش رفتار اطلاعات و همه حالتهایی که ممکن است نظم وترتیب ها کشف و انجام کار را جذاب کند . به علاوه پژوهش رفتار اطلاعات واقعاً رفتار مربوط به اطلاعات را مطالعه میکند وبه طور ی زیاد خود را در این حیطه محمدود می کند .

تاریخچه رفتار اطلاعاتی:

از روزهای اخیر کتابداری در آمریکا ملزم بوده است کاربران کتابخانه را حفظ نموده و از آنان مراقبت نماید. در سالهای تاسیس کتابداری حرفه ای آمریکا 1786 Samuel Green برای تشویق کتابداران نوشت که مشارکت رایگان با کاربران کتابخانه ها و آنها را در بسیاری از زمینه ها کمک کرد . در اواسط قرن بیستم هجری کتابدار هندی بزرگ S.R.Ranganathan پنج قانون خود در باره کتابداری را منتشر کرد که با کاربران با لستفاده کنندگان کتابخانه هم خوانی خوبی داشت.

کتابها برای استفاده هستند – هر خواننده کتاب خودش – هر خواننده کتاب خودش – وقت خواننده هدر نرود – کتابخانه محیطی است که سازمان رشد و تعالی نامیده می شود .

با این حال برای ده های زیادی که تعهد و الزام روی طرح ها وارزشها باقی میماند و سرویسهای کتابخانه توسعه می یابد . در دهه 1930 کتابخانه مدرسه در دانشگاه شیکاگو اولین درجه دکتری را در علم کتابخانه ای در آمریکا معرفی کرد که پژوهشگران علوم اجتماعی خبره ای بودند که از آن مجله می توان به Douglas Waples و Bernard Berelson اشاره کرد که در این زمینه تخصص خود را بدست آوردند . تجارب و تمارین مربوط به عملکرد علوم بزرگ طی جنگ جهانی دوم – پروژه های بزرگی مانند توسعه بمب اتم باعث شد تا رهبران دولت مزایای بهبود ، توزیع و انتقال اطلاعات را روی کشفیات جدید به سایر دانشمندان و مهندسان را ببینند . کنفرانس های بزرگ روی اطلاعات علمی ، در سال 1948 – 1959 باعث شد که مقادیر قابل توجهی پولملی دهه1950 – 1960 در پژوهش روی اینکه دانشمندان چگونه اطلاعات را جمع آوری می کنند ود کارهای پژوهش شان از آنها استفاده می کنند سرمایه گذاری شود .

اخیراً در مطالعات روی رفتار اطلاعات که مطالعات استفاده نامیده  می شوند . جستجوی اطلاعات و جمع آوری آنها یا مطالعات نیاز اطلاعات و استفاده های آنها نامیده می شوند . عموماً واژه پژوهش جستجوی اطلاعات برای تمام انواع پژوهش ها روی برهم کنش های افراد با اطلاعات به کار می رود .

اخیراً برخی پژوهشگران احساس کرده اند که جستجوی اطلاعات تنها یک سری تلاش های تفسیری را برای قرار دادن اطلاعات ارائه میدهد و شامل راههای بسیار دیگری که افراد و اطلاعات با آن سروکار دارند نمی شود . در دهه 1990 واژه رفتار اطلاعات دارای استفاده های وسیعی بود و جایگزین جستجوی اطلاعات هم بود . نگهبان قدیمی عنوان کرده که عبارت غیر منطقی نیست، اطلاعات (( رفتار )) نمی کند اما رفتار اطلاعات یک واژه ای است که امروزه هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به کار برده می شود. در اواخر 1960 و اوایل دهه 1970 این پژوهش آغاز شد ، تا در برنامه های آموزش اطلاعات و کتابخانه در شمال آمریکا فکر شود همان طور که دانشمندان بر اساس توصیفشان – فیزیک یا زیست شناسی و ..... مطالعه می کردند وتعداد زیادی از افراد عمومی با استفاده از وجه تمایز های اجتماعی مطالعه شدند . فقیر ، متوسط یا غنی و..... ودر این حالت یک گرایشی به مطالعات مربوط به رفتار با جستجو در گروههای انواع دیگر صورت گرفت . مثلاً یک کنفرانس دعوت شده روی سرویس اطلاعات نیازمند است. به وسیله کمیسیون ملی آمریکا روی علوم کتابخانه و اطلاعات در سال 1973 سرمایه گذاری شد. مواردی که در فرمت موازی برای آدرس دهی نیازهای تعدادی از گروهها ساختاربندی شدند در بردارنده کار افراد در علوم ، کشاورزی ، تجارت ،زیست ،دارو، هنر، سرویسهای اجتماعی به خوبی بچه ها ، کنترل از راه دور جغرافیایی ، محرومیت های اجتماعی و اقتصادی ، رسمی سازی و آوانس های فیزیکی و روحی داده شده در بین دیگران می باشد . بعد از توجه اخیر به علوم طبیعی طی دهه 1970 توجه پژوهشی مربوط به انتقال اطلاعات در علوم اجتماعی می باشد. گرنت و پول یافته ها و پژوهشها در آمریکا کاهش یافت و بیشتر در بریتانیای کبیر ادامه یافت جایی که پژوهشگران تشویق شدند تا خلاق باشند و پژوهشهایی را در زمینه پیگیری اطلاعات و استفاده از علوم اجتماعی را آشکار کنند . سرانجام در دهه 1980 و 1990 سرمایه گذاری انسانی در نهایت حق خود را با حمایت موسسه بزرگی چون jpaul Getty اثبات کرد. در دهه 1990 مطالعه منطقه ای و منظم پژوهشگران آدرس دهی شد. به خصوص carol palmer را به عنوان ویراستار یک بحث از گرایش های کتابخانه را ببینید که روی پژوهش و پیگیری اطلاعات منظم و رسمی مانند سایر کتابهای متوالی خودش کار کرده است. در دهه اول سال 2000 Kari و Hartel یک مورد متقاعد کننده را بذای مطالعه رفتار اطلاعات مردم بنا نهادند که مربوط به فعالیتهای انجام شده و تشخیص خود بوده است و پژوهش های آنها مثالهایی را اثبات نمود که چه چیزی بایستی در طول این خط آموزش داده شود . بعد از چند دهه مقدارهای متفاوتی از پژوهش رفتار اطلاعات در مفاهیم بسیار حرفه ای صورت پذیرفته است که شامل علوم رفتاری، قانون و شغل بوده است. در بین این حرفه ها علوم رفتاری دقیقا بزرگترین بدنه پژوهش رفتار اطلاعات را به خود اختصاص داده است که احتمالا به خاطر یافته های زیاد در این زمینه است. در حالی که حرفه آموزش با وجود اهمیت پیگیری اطلاعات برای مربیان، به نظر می رسد به شکلی رازگونه به آن توجه اندکی شده باشد . طی سالها تعدادی مدل برای ساختار بندی جنبه های مختلف رفتار اطلاعات پیشنهاد شده است که خصوصیت موضوعی ساختشان علم متشکل از یک سری مفاهیم، محیط کار محلی، وضعیت خاص پژوهش، نظم و ترتیب، فرهنگ بزرگتر و جهان سیاسی بزرگتر و ... می باشد. در سال 1981 Tom Wilson پیگیری اطلاعات را به فرم کلی در یک مدل توصیف کرد که در دامنه وسیعی به کار می رود و یک دامنه وسیع از مدل های رفتار اطلاعاتی را در سال 1999 بررسی می نماید. Belkin و همکاران مفهوم وضعیت غیررسمی اطلاعات یا ASK را پیشنهاد داده اند که نیازهای اطلاعاتی بسیاری را ساختار بندی می کند. و این نشانه آن است که آنها بحث می کنند که نیاز اطلاعاتی اغلب پیچیده بوده و نیازمند یک توصیف گسترده برای پوشش تمامی فاکتورهای واقعی در نیازهای افراد است. مدل فرایندی پژوهش اطلاعات Ruhlthau بر اساس پژوهش فشرده تعیین می کند که چطور به شیوه ای غیر مستقیم مفهوم سازی یک مقاله یا پروژه با سردرگمی یا مشکلی در پژوهش اطلاعات همراه می شود. نظریه berry picking مربوط به Bate یعنی برداشتن بخش کمی از اطلاعات در اینجا و بخش کمی دیگر در جای دیگر به عنوان یک توصیف مناسب در نظر گرفته می شود که برای بسیاری از پژوهشهای انسانی برای بررسی نیازهای اطلاعاتی مناسب است و باید به آن توجه شود. ودر مقابل یک طرح پرسش و تحقیق قبلاً فرض می شد که بایستی به وسیله یک شکل مجزای بازیابی فقط بر اساس یک سری داده های پایه پاسخ داده شود. با این وجود پژوهش فشره روی پیگیری اطلاعلات در داخل و خارج کتابخانه و علم اطلاعات از دهه 1950 ادامه یافته است . یک مقاله وجود داشته که بوسیله داروین و نیلان در سال 1986 نوشته شده با این حال انگیزه برای افزایش بیشتری در موضوع در کتابخانه و علم اطلاعات تهیه شده و آماده شده است. نویسندگان از ارزش قرار دادن کاربری محقق در مرکز پژوهش صحبت به میان آورده اند و توجه بسیار زیادی به انگیزش درونی و نیازهای پیگیری کننده اطلاعات نموده اند. با توجه کمتر مرتبط با افراد کمی پژوهش رفتار اطلاعات در LIS گسترش یافت و این درست بعد از انتشار آن مقاله بود و دانشجویان دکتری روی منطقه موضوع گرد هم آمدند. مثلاً تعداد مقالات دوبله شده مطالعات استفاده که حالت استاندترد استفاده شده در مجموعه داده های مقاله صفحه گسترده ویلسون در سالهای بین 1985 – 1990 دوبرابر شد یعنی از 76 به 155 رسید . در حالی که در 18 سال بعدی تعداد موارد سالانه کمتر از 60 درصد در سال 2008 بود . البته این نتایج بایستی مصنوعات تمرین های شاخص ناشران باشد و کشف جامع تر نیازمند بررسی و توسعه دادن این نتایج است. به طور خاص مفاهیم دروین از ساخت حسی تلاش های افراد برای ساخت حس بسیاری از جنبه های زندگی آنها از طریق پیگیری اطلاعات واستفاده ، یک فشار یا نیروی قابل ملاحظه ای در پژوهش های اخیر روی رفتار اطلاعات بوده است. دروین مطالعه اولیه در زمینه هایی که مطالعه ها فرض میکردند که اطلاعات به یک سبد خالی انداخته می شد را معاف کرد و اخراج نمود که فقط مربوط به کاربر اطلاعات می باشد . در یک جریان این کنایه باهوش یا ماهرانه بیشتر رویکردهای علوم تجربی کلاس بندی شده را روی رفتار اطلاعات خصوصیت بندی کرده و کاریکاتورسازی می کند. و یک سری فنون پژوهش کیفی و فلسفه های ترقی را به ما می دهند . ((چهارچوب )) دروین برای بسیاری از پژوهشگرانیکه دیدگاه ساده ای از انتقال اطلاعات نداشتند نادرست می باشد . و از این دیدگاه شامل افراد زیادی که در این مقاله به آنها اشاره شد می شود با این حال تاکید او روی اهمیت ساخت احساس در انگیزش پیگیری اطلاعات قانونی است و تاکیدهای بعدی بر روی متون کیفی در این زمینه می باشد و نیز در مورد دیدگاه محلی نظم و ترتیب رفتار اطلاعاتی همچنین می باشد. در حقیقت بعد از سالها افزایش نارضایتی به وسیله برخی از پژوهشگران نسبت به سازمانبندی اولیه مربوط به پیگیری های فردی اطلاعات و یا مطالعات گرایش ها و عملکردهای گروههای اجتماعی بزرگ مانند فیزیک دانان و مردم قدیمی صورت گرفت . این پژوهشگران گسترش رفتار اطلاعات را بررسی کردند ، چندین تضاد نظری از جذابیت ها در علوم اجتماعی را ترسیم کردند ، که از آن مجله می توان به سازمان دهی اجتماعی، ساختار اجتماعی،فنون بررسی آداب و رسوم بشر و نژاد پرستی اشاره کرد. مطمئن ترین علامت این جذابیت به شکل پیگیری اطلاعات در مفهوم (ISIC) می آید و مذاکره میکند. هر سال دیگری هم بیان می شود ، خصوصاً در اروپا آنهم از آغاز 1996 ایجاد شده است . رسیدگی کنندگان کنفرانس باید رفتار اطلاعات را به شیوه ای مطالعه کنند که ماوراء طراحی های پژوهشهای سنتی است . آنها بحث می کنند که مفاهیم باید در یک احساس کامل درک شود . آنها بحث می کنند برای مطالعه غنی ، جزئیات و کیفی شرایط و مفاهیم خاص تا بسیاری از راههای دقیق و با جزئیات را درک کنند که افراد در آن ممکن است اطلاعات را دریافت کنند یا شکل دهند و ساختار بندی کنند. آنها بسیاری از تئوری های مربوط به اطلاعات و مدل های متفاوت را ترسیم می کنند .مانند بسیاری از متغیرهای ماوراء نظری و جنبه های فلسفی که در علوم اجتماعی و انسانی پر طرفدار می باشد.. به عنوان مثال از این رویکردهای جدید رویکرد تئوری الیس را ببینید و نیز در این زمینه آنالیز های تالجا از فرهنگ موسیقی در رابطه با کتابخانه ها ، کاربرد نظریه فعالیت XU برای بازیابی اطلاعات مربوطه ، مطالعه نژاد پرستی Reddy و Jansen از رفتارهای همکاری در سلامتی ، استفاده تئوری آموزشی Limberg و Ford و آزمون بحرانی مجدد محیط های اطلاعاتی Srinivasan و Pyati و برای گروههای پراکنده نیز از آن جمله می باشد . در زمان مشابه طراحی پژوهش روی دیگران ، علوم بسیار کلاسیک و روش شناسی های مهندسی ناپدید نشده است. استفاده از چهار چوب آنالیز کاری شناختی Fided و Pejlersen را ببینید. آنالیزهای Sandstrom از روش های مردم شناسی علمی به عنوان وضعیتی که در کتابخانه و علوم اطلاعات به کار می رود ، مطالعه Nicholas و همکاران از پیگیری اطلاعات آنلاین از طریق تراکنش های آنالیز های Log و حتی استفاده Bate از مفاهیم زیست شناسی و تکامل در کارهای اخیر او در اطلاعات و مطالب کتاب از این جمله اند. احتمالاً بزرگترین علامت بلوغ زمینه پژوهش رفتار اطلاعات حداقل با انتشارات اولین کتاب به طور محاوره ای پیگیری اطلاعاترا بوسیله Donald Case در سال 2002 و با ویرایش دوم در سال 2007 ممکن ساخت. محبوبیت کنفرانس های ISIC تعیین کننده شکوفایی تازه پژوهش رفتار اطلاعاتی کیفی فراتر از مرزهای فرهنگ پژوهش در آمریکا محققین از بریتانیای کبیر، ایرلند، اسکاندیتاوی و فنلاند در ISIC و جاهای دیگر مقالات مختلفی را ارائه کرده و انتشار داده اند. پژوهشگران استرالیایی و کانادایی نیز در سالهای اخیر بسیار فعال بوده اند. اخیراً Savolainen شروع یک فاز جدیدی از پژوهش اطلاعات را مشخص کرده است و آن وقتی بود که وی بحث می کرد که پژوهش کیفی روی رفتار اطلاعات به جای مطالعه تمرین اطلاعات صورت می گرفت. او بحث کرد که مفهوم رفتار اطلاعات در ابتدا به دیدگاه شناختی مربوط می شود. در حالی که تمرین اطلاعات اساسی به وسیله ایده های دستورالعملی اجتماعی القاء می شود . مفاهیم رفتار اطلاعات و تمرین اطلاعات هر دو به نظر می رسد به شیوه هایی بر می گردد که مردم با اطلاعات سر و کار دارند . تفاوت اصلی آن است که در مباحثه روی رفتار اطلاعات سرو کار داشتن با اطلاعات به نظر می رسد که بطور ابتدایی به وسیله نیازها و انگیزه ها مرتبط است در حالی که بحث روی اطلاعات پیوستگی و عادی شدن فعالیت متاثر و شکل گرفته به وسیله فاکتورهای فرهنگی و اجتماعی را گوشزد می کند. در سال های گذشته گروهای جالب توجه بسیار فعالی روی رفتار اطلاعات بوده است که بوسیله Barbara wildmuth و Karen fisher و سایرین در جامعه آمریکا برای تکنولوژی و علوماطلاعات (SIG-USE) یافت شده که یک تعداد پیش کنفرانسی را در بر داشته و جایزه هایی را برای پژوهش در این ناحیه سفارش داده اند. پژوهشهای اطلاعات در برابر پیگیری اطلاعات: بحث های بالا پژوهش روی چگونگی بر هم کنش مردم با اطلاعات کی و کجا آنها اطلاعات را پیگیری می کنند و آنها چه استفاده ای از آن می کنند راآدرس دهی می کنند. اما بایستی درک شود طی این دوره زمانی یک برنامه موازی از پژوهش و کاربرد عملی ادامه یافت که خاصیت های خود پژوهش را آدرس دهی کرد. با توجه به کار با مقالات و منابع آنلاین مسائل بسیاری مواجه گردید و مهارت هایی برای رسیدن به فعالیت های خاص مرتبط با قرار دادن اطلاعات در یک یا منبع آنلاین نیاز است . مقالات Bate روی تاکنیک های پژوهش اطلاعات و تکنیک های پژوهش توجه بیشتری را به پیچیدگی های تشخیص منابع و شیوه کارکرد از طریق منابع برای قرار دادن اطلاعات طراحی شده را ترفیع داد و معطوف کرد. یک خط بلندی از پژوهش نشان داد که موفقیت پژوهش نشان داد که موفقیت پژوهش و شکل های طراحی شده دلخواه در سیستم های اطلاعات برای ترفیع آسانی استفاده میباشد . که حتی عبارت کلی از یک کتاب بیشتر روش های ساختار بندی نشده پژوهش اطلاعاتی بوده که برای پژوهش های قابل توجه به صورت نرمال مد نظر بوده اند. نقش تکنولوژی در پژوهش رفتار اطلاعات به منظور ساده سازی خط حکایت یا شرح قضیه بحث های بالا خط نقش تکنولوژی را پیگیری اطلاعات و پژوهش روی پیگیری اطلاعات را مشخص نمود. اما در حقیقت ، تغییرات غیر معمول در فن آوری یا تکنولوژی اطلاعات در بیش از 50 – 60 سال گذشته بدان معنی بوده است که یک مجموعه بزرگی از پژوهش رفتار اطلاعات با اثرات و واکنش های مربوط به انواع برهمکنش تجارت مردم در ارتباط بوده است و آن هن وقتی بوده که آنها از فن آوری های جدید برای یافتن و ردو بدل اطلاعات استفاده می کردند. تمرکز روی اثرات و نقش های IT در رفتار اطلاعات با هم وابسته بوده و کمتر با پژوهش رفتار اطلاعات در طول این دهه هاگسترش یافته است مطالعات اخیر اندکی پایدار بوده ، وبیشتر مقالات محیطی برای امتیاز بوده است. در حقیقت پژوهش های Garvey برجسته بود. احتمالاً برای اولین بار برای خوانندگان بسیاری از کارهایش برای طیف بزرگی از سیکل انتشارات علمی پیچیده ، از بیان های آزمایشی اولیه ملی کنفرانسها،گزارش های خلاصه ، انتشارات ژورنالی ، بررسی های سالانه ودر نهایت تلفیق نتایج علمی با قانون های انتشار یافته در کتابها مورد توجه بوده است. اما آگاهی از پیچیدگی تولیدات و انتشارات علمی اخیراً به وسیله تلاش هایی برای بهبود ، خصوصاً افزایش سرعت ، مجموعه ، ذخیره ، سازمان و انتشار آن اطلاعات همراه بوده است. در حقیقت کل نظم و ترتیب یا تربیت علم اطلاعات از یک دیدگاه داستان جذب متوالی یک سری بزرگی از اختراعات IT بوده که در هر مورد بوسیله پژوهش روی اثرات آن نوآوری ها و اثراتی برای بهبود فعالیت بررسی به اطلاعات از طریق طراحی بهینه آن اختراعات دنبال می شود. با هیجان تولید شده به وسیله هر تکنولوژی رفتارهای انسانی پایدار مرتبط باآن و واکنش ها برخی اوقات فراموش شده اند ، و به جای آن فن آوری جدید به عنوان منبعی از چشم انداز پیگیری اطلاعات کاملاً جدید دیده شده است یک چیزی که ما اکنون می دانیم بعد از پژوهشهای زیاد روی آن امواج متوالی فن آوری جدید ، آن است که خصوصیلت انسانی مورد بحث با توجه به پدیدار شدن دوباره به عنوان فن آوری جدید آشنا و قابل درک می شود و استفاده از آن دارای حصوصیت یا طبیعت ثانویه ای می باشد. اغلب در پایان تکنولوژی جدید سرعت و آسانی در استفاده را نوید می دهد ، در حالی که تکرار ساختار های اجتماعی گذشته و برهم کنش ها است . ما میدانیم مثلاً مردم می خواهند انرژی اندکی صرف کرده و برای پیگیری اطلاعات تلاش کنند و در مقابل بگویند که پیگیری یک شانس را دنبال کنند . در حقیقت به طور صادقانه انجار جمعیت صفححه گسترده جهانی ( www ) به عنوان یک منبع اطلاعات ممکن است بخاطر این حقیقت باشد که سطح تلاش پژوهشگر باید برای یافتن جواب روی صفخخ گسترده حداقل تحت سطوح اندک تلاش به کار گرفته شود که احساس می شود برای پیگیری اطلاعات بسیار طبیعی است. بیشتر اطلاعاتی که مردم مشتاق هستند آنلاین پیگیری کنند اول بار در محیط محلی یا آکادمی کتابخانه در دسترس بوده اند . اما تلاش مورد نیاز برای قرار دادن آن اطلاعات به ص.رت یک توالی ادامه دار در اکثر موارد ضروری است . در باقی مانده این بخش ما چندین نوآوری IT را پیگیری میکنیم و اثرات آنها را روی پژوهش رفتار اطلاعاتمد نظر قرار می دهیم. اولین فن آوری اصلی در زمان های مدرن متاثر روی پیگیری اطلاعات کامپیوتر بود. به طور ابتدایی استفاده آن برای سیستم اطلاعات کتابخانه بود که محدود شده بود. کامپیوتر ها مورد استفاده قرار می گرفتند و ویژگی هایی از آن برای ثبت کاتالوگ کتابخانه استفاده می شد . مثلاً ثبت MARC که در واقع قادر بود انتشارات تولید شده به وسیله کامپیوتر و چاپ روی کاغذ کتاب از آن جمله بود . آن با یک توالی پیوسته کوتاهی ادامه یافت که به آن COMCATS گفته می شد. که این کاتالوگ میکروفیش خروجی کامپیوتر می باشد و باید کاتالوگ کتابها بین انتشارات ویراست کاغذ بروز کند. امروزه این فراموش شده است که در یک کتابخانه یکی نمی تواند کاتالوگ هر شاخه آکادمیک یا کتابخانه عمومی را بررسی کند یا هر کتابخانه دیگری مربوط به آن موضوع را بررسی کند. در کتابخانه های آکادمیک یک کپی جامع از تمامی مواد روی محوطه دانشکده تنها تنها در کتابخانه اصلی در دسترس است . منتشر کردن کپی های مرکب و چندگانه از کل مجموعه ثبت های کتابخانه در کاتالوگ کتابها و comcats در کتابخانه هاجزء یک نوآوریمعنی دار بوده که در وقت یا زمان هم صرفه جویی می شود

این نوآوری های کاتالوگ طی دهه های 1960 و 1970 به وسیله یک انقلاب درست در قابلیت بررسی کاتالوگ های کاتالوگ آنلاین صورت گرفت که این در اوایل دهه 1980 توسعه یافت . این اولین سیستم پژوهش اطلاعات بر اساس کاربر را که به طور قبل ملاحظه ای در دسترس باشد تشکیل داد و بسیار در باره چگونگی موفقیت یا عدم موفقیت افراد ناشی یا کمآموزش دیده در این شکل از پژوهش آنلاین بحث کرد. این نوآوری های کاتالوگ طی اواخر دهه 1960 و 1970 به وسیله تغییر یا انقلاب درست در دسترسی کاتالوگ ها ادامه یافت . کاتالوگ آنلاین در اوایل دهه 1980 توسعه یافت . به دلایل متعدد ساختار کاتالوگ کارد نمی توتند به سادگی به فرم آنلاین ترجمه شود . سوالات یا طراحی مجدد بررسی کاتالوگ در مفهوم جدید و توسعه طراحی یک سیستم جدید و سریع برای بهبود بررسی ها صورت گرفته و در پژوهشهای  LIS  بیش از 10 – 15 سال اتفاق می افتد. 

در این اثنا حداقل چهار مورد همپوشانی اطلاعات مربوط به تغییرات اساسی زمینه را به خوبی تعریف کرد. اولین تغییر یا انقلاب در منطقه بازیابی اطلاعات رخ داد که در آنجا شکل های مختلفی از شاخص دهی اتوماتیک و بازیابی ها از سال 1950 به بعد مورد آزمایش قرار گرفت که به طور تدریجی اثربخشی وسرعت هر دو نوع بازیابی و الگوریتم های درجه بندی بهبود یافت . در دهه 1991 موتورهای جستجو مثل AHavista و Google این تکنیکها بازیابی را برای طراحی سیستم های وب خودشان ترسیم کرده و به کار گرفتند.

دوم اینکه در اوایل دهه 1970 پژوهش مجموعه داده های آنلاین از طریق پژوهش در برابر مجموعه داده های بزرگتر روی ترمینالهای "بی صدا" کاربردی شد و داده ها را در طول سیم های تلفن می فرستاد و دریافت می کرد. آنگاه پژوهش آنلاین درک شد و به وسیله مجموعه داده های دیگر جایگزین شد. و یک مهارت پیچیده ای بود که نیازمند آموزش قابل ملاحظه برای انجام بهتر آن می باشد. آموزش این مهارت ها یک بخش مهمی از آموزش LIS شد و جذابیت های پژوهشی زیادی را ایجاد کرد. این نوع از پژوهش نیازمند مجموعه ای از جوایز بود که هر فردی نداشت و مطالعات متعدد آنلاین رفتار پژوهشی نتیجه آن بود. سومین تغییر یا انقلاب توسعه اینترنت و صفحه گسترده جهانی بود، که قادر بود اطلاعات را در تمام دنیا از نقطه ای به نقطه دیگر بررسی کند. ما هم اکنون روی بسیاری از اثرات وکاربردهای این قابلیت برای تمام فن آوری های اطلاعات و منابع اطلاعات کار می کنیم. چهارمین انقلاب رخ داده در این زمینه با جذابیت های زیادی در خلق کتابخانه های دیجیتال به شیوه های متنی و تصویری می باشد، و نیز برخی اوقات پرتال هایی که این منابع را بررسی می کنند. کتابخانه های دیجیتال ابتکاری در دهه 1990 بودند که این زمان را نشاندار کردند وقتی که حداقل مقادیر ذاتی پول پژوهش وارد زمینه علمی اطلاعات می شد. Ann Bishop و همکارانش فاکتورهای اجتماعی تکنیکی را که مربوط به استفاده کتابخانه دیجیتال می باشند را در یک مبحث ارائه دادند.. قابلیت های جدید ذخیره سازی و بررسی آیان ابتدا به شکلی باور نکردنی حجم زیادی از اطلاعات در کتابخانه های دیجیتال منجر به آزمایش های نوآورانه در ذخیره و استفاده از مواد منابعاولیه گردید. مطالعات مورد مثال آن بچه هایی هستند که با استفاده از مواد آرشیوی اولیه، از متون در زمینه کلاسیک در کتابخانه های دیجیتال و پرتالهای پزشکی استفاده می کنند. از دهه 1970 تاکنون مطالعات بسیاری رفتار اطلاعات را در بر داشته است و کمتر یا بیشتر پژوهش روی استفاده افراد و بررسی های آنها و نیز این نوآوری ها در بررسی اطلاعات صورت گرفته است. به طور کلی پژوهش های رفتاری بیشتر در مناطقی از کاتالوگ های آنلاین و پژوهش داده های آنلاین انجام شده در حالی که روی بازیابی اطلاعات کمتر انجام شده یا انجام نشده است. برای یک مدت طولانی پژوهشگران IR به خصوص حاضر به پذیرش نبودند و در دهه 1990 آنها فهمیدند که مردم هم نیازمند توجه می باشند که در دایره المعارف دانشی به وسیله Salton (سیستم هوشمند SMART: 1961 تا 1976) و Jarvelin و Ingwersen شما می توانید مثال های بیشتری در این زمینه ببینید که تلاش هایی برای بهبود بازیابی انجام گرفته است. با توسعه برهمکنش های فراوان با میکروکامپیوترها در اوایل دهه 1980 پیشرفتهایی در این زمینه از پژوهش های برهمکنشی انسان و کامپیوتر با HCL گسترش یافته است و یک زمینه بسیار بزرگی شده است. HCL به پژوهش های LIS توجه کمی دارد و از این رو LIS هم توجه کمی به پژوهش HCL دارد واحتمالا این به دلیل تعیین هر دو زمینه است. با این حال دلایل خوبی برای این تمایزها و تفاوت ها وجوددارد. شرایط خاص نیاز و پیگیری اطلاعات برای بسیاری از قسمت ها به خوبی درک نشده است که بیرون از LIS هستند و نیازمند توجه و تمرکز بیشتر پژوهشگرهای LIS است. در زمان مشابه پژوهشگرهای HCL برای کشف اصول کلی قابل کاربرد برای همه بررسی های کامپیوتری و آنلاین کار می کنند، و بنابراین اشکال متنوع و متفاوت زمینه های مختلف کاربرد را نادیده می گیرند که شامل بررسی یا پیگیری اطلاعات می باشند. در این دایره المعارف دو مقاله Diane Nahl روی "طراحی بر اساس کاربر" اخیر یا جدید همچون مقالات Elaine Toms ("طراحی با مرکزیت یا بر اساس کاربر سیستم های اطلاعاتی") و Jadith Weedman ("علم طراحی در علوم اطلاعات") با جزییات بیشتر صورت گرفت و تلاش ها و نتایج در این ناحیه در بخش های فن آوری اطلاعات و مطالعه رفتار اطلاعات متمرکر است. نتیجه گیری کلی: پژوهش رفتار اطلاعات از ابتدای قرن بیستم تا به امروز به خوبی رشد کرده و ما اکنون درک عمیق تر و بهتری از چگونگی برهمکنش مردم با اطلاعات داریم. ما رفتار اطلاعات را در بطن جامعه بهتر می فهمیم و آن را با تمرین های فرهنگی و ارزش ها جمع می بندیم. پیچیدگی بیشتر پیگیری اطلاعات طی استفاده از فن آوری های مختلف بهتر فهمیده می شود و لذا بهتر است که بیشتر مطالعه شود. حقیقت همانگونه که من نوشتم برخی از این 6 میلیون افراد با دامنه وسیعی از اطلاعات جهانی کار میکنند ، روی اشکال رفتاری شناختی و نوآورانه کار میکنند ، در شکل گیری اجتماعی و انتظارات محیطی و برهم کنش با هر فن آوری اطلاعات از کتاب گرفته تا دستی تلفن هوشمند بی سیم همه و همه از این گونه اند . این به شیوه ای باور نکردنی مطالب بسیار زیادی را در باره رفتار اطلاعات می آموزد. وضعیت درک خالص ما روی این موضوعات در بیش از 30 مقاله در دایره المعارف یا encyclopedta مرور شده است به خصوص به بخشیمراجعه کنید که عنوان آن استفاده مردم از منابع فرهنگی می باشد. که این در مفاهیم موضوعی در دایره المعارف لیست شده است و شما می توانید به آن مراجعه کنید.