جستجوی اجتماعی
جستجوی اجتماعی
دکتر محمد باقر نگهبان
جستجوی اجتماعی اشکال مختلفی دارد: از بوک مارکهای به اشتراک گذاشتهی ساده و یا برچسبزدن مطالب با برچسبهای توصیفی گرفته تا شیوههای پیچیدهای که ترکیب هوش انسان با الگوریتمهای کامپیوتری است. این جستجو بر پایه منابع مختلف ابرداده مانند کشف جمعی از صفحات وب، برچسبها، رتبهبندی اجتماعی، اظهارنظر در بوک مارکها، اخبار، تصاویر، فیلمها، به اشتراکگذاری دانش، پادکستها و سایر صفحات وب است. فرم نمونهای از ورودی کاربر شامل نشانههای اجتماعی و یا تعامل مستقیم با نتیجههای جستجو مانند نتایج ارتقاء یا کسر مقام که کم و بیش مربوط به خواسته کاربران میباشد.
تاریخچه
پیدایش اصطلاح جستجوی اجتماعی مربوط میشود به سالهای 2004 و 2005. مفهوم رتبهبندی اجتماعی میتواند از الگوریتم گوگل در رتبه مشتق شده باشد. صفحات وب را بر اساس تجزیه و تحلیل ساختار لینک وب ارزشگذاری میکند چرا که رتبهي صفحه بستگی دارد به قضاوت جمعی از مدیران سایت که با مطالب دیگر در وب در ارتباط هستند. لینکها، در اصل، رأی مثبت جامعه مدیران شبکه برای سایتهای مورد علاقهاشان است.
در سال 2008، شرکتهای کمی بر روی رتبهبندی نتایج جستجو تمرکز داشتند که این رتبهبندیها توسط نمودارها و یا شبکههای اجتکاعی معین میشدند. شرکتهایی که در فضای جستجوی اجتماعی قرار دارند عبارتند ازWajam, folkd, Slangwho, Sproose, Mahalo, Jumper 2.0, Qitera, Scour, Wink, Eurekster, Baynote, Delver, OneRiot,SideStripe تلاشهای پیشین عبارتند از: جستجوی ویکیا. در سال 2008، داستانی در TechCrunch نشان داد که گوگل به طور بالقوه در مکانیزم اضافه کردن رایگیری به نتایج جستجو نتایج مشابه روش دیگر است. این نشانهي علاقه در حال رشد است که چگونه گروههای اجتماعی به طور بالقوه توانایی پیدا کردن اطلاعات مفید را برای کاربران نهایی افزایش داده و یا تحت تأثیر قرار دهند. همچنین سرویسهای دیگری مانند Sentimnt است که جستجوی شخصی از طریق جستجو در درون محافل اجتماعی کاربران دیگر به جستجوی شخصی تبدیل میشوند.
اصطلاح Lazywebبرای توصیف عمل برون سپاری پرسشها به دوستان استفاده میشود. معمولاً از طریق پخش آنها در توییتر و یا فیسبوک صورت میگیرد.
شرکت آردوارک تأسیس شده توسط گوگل در فوریه 2010 ورژن هدفمندتری از این گونه را ایجاد کرده است که سؤالات شما را به افراد دیگر در شبکه اجتماعیتان بر اساس مرتبطسازی محتوای سؤال به محتوای شبکه اجتماعی آنها هدایت میکند. کاربران آردوارک عمدتاً گروه آردوارک آی ام را که با جی میل گوگل یکی شده است، در جهت پرسش و پاسخ سؤالاتشان مورد استفاده قرار میدهند. کمپانی کوفاسیو در آگوست 2009 در انگلستان یک قانون بتا ارائه داد که نشانگر یک بازگشت به روش انتشار آزاد (باز) جستجوی اجتماعی برای نسل توییتر / فیسبوک است.
گوگل در اکتبر 2009، ویژگی «جستجوی اجتماعی» را ارائه داد؛ بعد از مدتی این ویژگی در ماه مه 2011 به زبانهای مختلف گسترش داده شد. با این حال، پس از این که یک مقدار جستجو با توییتر بدون تمدید به پایان رسید، گوگل شروع به مجهز کردن مجدد جستجوی اجتماعی خود کرد. در ژانویه 2012، گوگل «جستجو با جهان شما» را که توسعه بیشتری از جستجوی اجتماعی بود، ارائه داد. این ویژگی که با جستجوی معمولی گوگل ترکیب شده به عنوان یک ویژگی برگزیده، منابع را به سمت نتایج حاصل از گوگل + پروفایل سوق میدهد. متعاقباً این شرکت توسط توییتر به خاطر تأثیر بالقوهی «جستجو با جهان شما» بر روی ناشران شبکه که انتشار عمومی این ویژگی را به عنوان یک «روز نا مطلوب برای شبکه» توصیف میکنند، مورد انتقاد قرار گرفت. در حالی که گوگل چنین پاسخ داد که توییتر از صدور مجوز جستجوی عمقی از محتوای خود توسط گوگل خودداری کرده است.
مزایا تا به امروز موتورهای جستجوگر اجتماعی به طور دقیق بهبودی در نتایج جستجو در مقایسه با موتورهای جستجوی الگوریتمی از خود نشان نداده است. با این حال، مزایای بالقوهای ناشی از کیفیت دادههای انسانی جستجوی اجتماعی وجود دارد. تأثیر اسپم لینک با تکیه کمتر بر ساختار لینک صفحات وب کاهش مییابد. ارتباط افزایش مییابد، زیرا هر نتیجهای توسط کاربران انتخاب شده است. ایجاد یک شبکه از افراد مورد اعتماد با ارائه نشانهای از این که آیا از نظر آنها نتیجهای خاص مطلوب یا نا مطلوب میباشد. ارائه «نظر سنجی انسانی» نشان میدهد که هر صفحه وب توسط یک یا چند نفر مشاهده و مورد تأیید قرار گرفته است و به این نتیجه رسیدهاند که چنین قضاوتی کاملاً مربوط و شایسته به اشتراک گذاشتن با دیگران با استفاده از تکنیکهای انسانی است که فراتر از توانایی فعلی کامپیوتر در تجزیه و تحلیل یک صفحه وب عمل میکند. صفحات وب از منظر خواننده کاملاً مرتبط است، اما چنین چیزی از دید نویسنده که تمایل دارد محتوایش مشاهده شود و یا از دید وب مستر به عنوان ایجاد کننده لینکها نامربوط است. کسب نتایج جدیدتر. از آنجا که یک موتور جستجوی اجتماعی به طور مداوم واکنش میپذیرد، به طور بالقوه قادر به نشان دادن نتایجی است که جدیدترند و یا در بافت خاصی قادر به تغییر اطلاعات میباشند.
جستجوی اجتماعی و اطلاعرسانی
جستجوی اجتماعی پدیدهی تازهای نیست، ویژگیهای گروهی، گفتگو و تعامل در فضای اجتماعی بین کاربران، آن را جزء لاینفک فناوریهای شبکهی نوع 2 کرده است. پدیدارشدن ردهبندی مردمی فوکسونومی با کاربرانی که نظامهایی با عنوان شخصی دارند موجب میشود تا جستجوی اجتماعی متفاوت از موتورهای جستجوگر قدیمی مانند گوگل و یاهو باشد. (بارکسی وچو، 2007). جستجوی اجتماعی غالباً به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر بعد از گوگل شناخته میشود که برای ارتقاء بازیافت اطلاعات، ارتباط و آگاهی به کار میرود. (شرمن ،2007) جستجوی اجتماعی را مجموعهای از ابزارهای جستجوگر اینترنتی تعریف میکند که توسط روشهای انسانی انجام میپذیرند. این روشها به صورت عنوانها، کلیک ضمن کار، ذخیرهي مطالب جستجو شده و غیره وجود دارند.