اینستاگرام

از دانشنامه آزاد علم اطلاعات و دانش شناسی
نسخهٔ تاریخ ‏۱ مارس ۲۰۱۵، ساعت ۱۳:۴۸ توسط Negahban (بحث | مشارکت‌ها)

(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به: ناوبری، جستجو

اینستاگرام Instagram

دکتر محمد باقر نگهبان و مریم مشتاق

بعد از ظهور فیس بوک ،غول شبکه های اجتماعی در عصر حاضر،در گوشه و کنار دنیا بسیاری از مردم در پی تحقق رویاهایشان دست به کار شدند تا بتوانند شبکه اجتماعی ولی متفاوت با انچه در فیس بوک رخ میدهد را خلق کند.یکی از ان ایده ها متعلق به اینستاگرام بود که به قولی ایده شان بد جوری گرفت! اینستاگرم شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و فیلم است که در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد.. کوین سیستروم از بنیان‌گذاران اینستاگرام و مدیر عامل شرکت Fast می‌گوید: این بزرگترین موجودیت در جهان خواهد بود. ماهیت این شبکه اجتماعی خیلی ساده است!یک عکس بگیر ودر اینستاگرام اپلود کن،همین!اینستاگرام با این ایده بسیار ساده از بدو تولد تا کنون در طول کمتر از سه سال توانسته بیش از 150 میلیون مخاطب را به خود جذب کند. ایده این شرکت کوچک ، انقدر جذاب و شاید برای سایر رقبا خطرناک بود که مالک فیس بوک را مجبور کرد تا یک میلیارد دلار هزینه کند و ان را بخرد و حالا دیگر اینستاگرام علاوه بر جذب پیاپی مخاطبان ، میتواند کاربران فیس بوک را در خود جای دهد . از دلایل موفقیت اینستاگرام در جذب مخاطبین میتوان به اتکا به ارتباطات تصویری ،سرمایه گذاری روی پلت فرم گوشی های هوشمند و تجهیزات این اپلیکیشن به افکت های زیبا اشاره کرد.وجود این افکت ها باعث میشود کاربرانی که حتی به صورت آماتور عکاسی میکنند هم قادر باشند جذابیت فوق العاده ای را به عکس های خود بیافزایند. حال که با گوشه ای از چگونگی پیدایش و دلایل موفقیت اینستاگرام آشنا شدید،از شما دعوت میکنیم تا با مطالعه ادامه مطالب ،کار با ان را نیز فرا گرفته و به دنیای عکس های بی پایان قدم بگذارید. بیشتر کاربران ترجیح می دهند برای اشتراک تصاویر و بعضی اوقات ویدئوهای کوتاه به جای شبکه های اجتماعی دیگری مانند فیس بوک از اینستاگرام استفاده کنند چرا که مخاطبان بیشتری تصاویرشان را میبینند و همچنین افکت های جذاب آن کار را برای کاربران آسان کرده است در کنار این موضوع باید توجه داشت که کار با این گوشی های هوشمند برای کاربران راحت تر است. این برنامه اخیرا در کشور با مشکلاتی رو به رو شده است برای مثال برخی عکس ها در این برنامه نشان داده نمی شود. در این رابطه بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی این موضوع را مطرح کرده اند که نمی توانند به این برنامه ورود پیدا کنند. عده ای این موضوع را با اینترنت ایران مرتبط میدانند و عده ای دیگر معتقدند که این برنامه نیز در آستانه اضافه شدن به لیست فیلترینگ قرار گرفته است . چندی پیش رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از نظارت پلیس بر فضای Instagram و We chat خبر داده بود با توجه به اینکه برنامه we chat به طور کامل به لیست فیلترینگ پیوست به گفته کاربران ممکن است این اتفاق برای اینستاگرام نیز تکرار شود پرا که نظارت بر روی چنین برنامه هایی با توجه به گستردگی هایی که دارند بسیار دشوار است. چگونه یک اینستاگرامی شویم؟ در مرحله اول باید اپلیکیشن اینستاگرام مخصوص به سیستم عامل گوشی خود را پیدا کرده و ان را نصب کنید. برای این کار از اپ استور یا گوگل پلی استفاده کنید. سپس یک حساب کاربری مخصوص خود را در ان ایجاد نموده و با استفاده از ان به پروفایل شخصی تان وارد شوید. در ابتدای ورود میتوانید عکسی را به عنوان تصویر پروفایل انتخاب کرده و درباره خود توضیحی کوتاه به این بخش اضافه نمایید. پروفایل های اینستاگرام به طور پیش فرض در حالت عمومی قرار دارند و تصاویر شما برای همه کاربران قابل رویت خواهد بود اما اگر دلتان میخواهد پروفایلتان را افرادی ببینند که شما به ایشان اجازه میدهید روی دکمه اول از سمت راست کلیک کرده و بخش Edit your profile را انتخاب نمایید. وسپس با انتخاب گزینه Posts are private تصاویرتان را از دید افرادی که شما به انها اجازه ورود به پروفایلتان نداده ایدمخفی کنید. در پروفایلتان علاوه بر مشاهده تصویری که برای برای خود انتخاب نموده اید سه گزینه Post ,Followers ,Following نیز وجود دارد که به ترتیب نشانگر تعداد پست های منتشر شده توسط شما، تعداد دنبال کننده های شما و تعداد دنبال شونده ها توسط شما هستند.


عکس ها و فیلم ها را چگونه به اشتراک بگذاریم؟ با تنظیماتی که در بالا انجام دادید آمادگی این را خواهید داشت تا برویم سر اصل مطلب! در نوار ابزاری که در قسمت پایین صفحه تعبیه شده است، پنج دکمه تعبیه شده است که دکمه وسط مربوط به دو کار است: 1.شروع عکاسی یا فیلمبرداری 2.انتخاب از میان عکس های ارشیو. در قسمت اول ،نحوه عکاسی بستگی به امکانات و تنظیمات گوشی شما دارد پس ازعکاسی یا انتخاب تصویر موجود در ارشیو میتوانید اندازه تصویر خود را تغییر دهید. سپس وارد صفحه افکت ها شوید و میتوانید در پایین صفحه، افکت ها ی مورد نظرتان را انتخاب نمایید و از دکمه های بالای صفحه برای افزودن قاب، چرخاندن تصویر، تنظیم کنتراست رنگ و قابلیتی که در عکاسی به لنزهای title-shift معروف است استفاده کنید.همین مراحل را برای فیلمبرداری تا 15ثانیه نیز می توانید انجام دهید یا اینکه چندین عکس را به هم بچسبانید. البته در همین صحفه می تدانید در کنار عکستان مطلبی را به عنوان توضیح عکس به آن اضافه کنید . اگر در توییتر حساب کاربری داشته باشید حتما با هش تگ آشنا هستید . اگر این طور نیست باید بگوییم هش تگ ها قابلییتی هستند که اگر قبل از هر کلمه ای بیایند باعث می شود تا آن کلمه لینک شود .به طور مثال چنانچه شما قبل از کلمه ی "وب " علامت # را قرار دهید ، اگر کسی در اینستاگرام # وب را جستجو کند ، تصویر شما را خواهد دید .بعد از طی مراحل فوق ، علامت تیک مقابل گزینه ی share to را لمس کنید تا عکس شما به اشتراک گزاشته شود . به همین سادگی به دنیای عکس ها پیوستید . چنانچه می خواهید روی تصویرتان نام کاربران دیگری را تگ نمایید ، می توانید با انتخاب گزینه ی add people و لمس چهره های اشخاص ، آنها را تگ کنید. سپس می توانید تگ ها را با کشیدن و رها کردن ، جابجا کرده دا با لمس کردن ، آنها را حذف کنبد . گزینه ی بعدی add to photo map است که محل فعلی شما را به تصویرتان اضافه می کند با این کار دوستانتان می توانند از قسمت photo map روی نقشه ، عکس هایی را که در جاهای مختلف گرفته اید مشاهده کنند . در قسمت share امکان انتشار تصویرتان در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک یا توییتر فراهم شده است.(به شکل زیر توجه نمایید)

چطور با مخاطبم ارتباط برقرار کنم؟ حالا که عکس های زیبایی انتشار داده اید حتما دوست دارید دوستان ونزدیکانتان هم آنها را ببینند و شما را با یک لایک یا یک متن جالب تحت تاثیر قرار دهند. پس باید با آنها تعامل داشته و نسبت به کامنت های آنها عکس العمل نشان دهید. برای این کار در بخش عکس ها یا نظرات علامت@ را قرار دهید.با نوشتن تنها چند حرف از نام کاربری مخاطب خود،اینستاگرام بصورت جستجوی خودکار لیستی از کاربرانی که با حرف های تایپ شده شما مطابقت دارند را نشان میدهند شما با انتخاب مخاطب مورد نظر و سپس متن دلخواه میتوانید نسبت به کامنت های او واکنش نشان بدهید اصطلاحا به این کار mention میگویند.


میتوانم دوستانم را پیدا کنم؟ پاسخ این پرسش مثبت است.در بخش نوار ابزار دومین گزینه از سمت چپ که به شکل یک قطب نما است را لمس کنید. رو به روی Explore ایکون ذره بین را لمس کنید. دو زبانه برای شما قابل مشاهده خواهد بود.اولی users است که اگر شما نام کاربری دوستانتان را دران سرچ کنید انها را خواهید یافت.به این ترتیب هرگاه تصویر جدیدی توسط دوستان شما قرار داده شود شما میتوانید ان را در صفحه خانگی یا home مشاهده نمایید. اگر نام کاربری انها را در اینستاگرام ندارید نگران نباشید!چرا که میتوانید از نوار پایین صفحه اولین دکمه سمت راست را انتخاب کرده و با لمس دکمه سه نقطه که در بالای صفحه قرار دارد به بخش option وارد شوید.حالا وارد گزینه find friend شوید از انجا میتوانید با استفاده از لیست مخاطبین تلفن دوستانتان را بیابید و یا همچنین میتوانید دوستانتان را در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک یا توییتر نیز بیابیدو یا میتوانید از لیست کاربران پیشنهادی نیز استفاده کنید .(به شکل زیر توجه نمایید)

چگونه از لایک تصاویر باخبر شویم؟ نباید فراموش کرد که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی گسترده است و برای همین ابزارهای لایک و کامنت را نیز در خود جای داده است و چنانچه فردی از عکس یا فیلم شما خوشش امده باشد حتما ان را لایک یا برایتان کامنت میگذارد.البته علامت مخصوص در اینستاگرام یک قلب است. برای اطلاع از این اعلان ها که باخبر شدن از لایک، تگ ، یا دنبال کردن شما توسط دیگر کاربران است به سراغ گزینه دوم بروید. این گزینه که news نام دارد دارای دو زبانه است : در زبانه you میتوانید از اعلان هایی که روی تصویر شما ثبت شده مطلع شوید و در بخش following میتوانید از اینستاگردی های دوستانتان باخبر شوید و ببینید انها چه عکس ها یا تصاویری را لایک کرده و به انها کامنت زده اند. من و مخاطب خاص: اگر در میان دوستانتان مخاطب خاصی دارید یا میخواهید برخی از عکس ها یا فیلم هایی که منتشر میکنید تنها در اختیار او قرار بگیرد یا ینکه میخواهید فقط عکستان را برای خانواده خودتان منتشر بکنید باید از نوار ابزار اولین دکمه از سمت چپ یعنی ایکون خانه را انتخاب بکنید. در قسمت بالا و در برابر لوگوی اینستاگرام جعبه ای وجود دارد که با لمس ان به بخش direct هدایت میشوید. وسپس با فشردن ایکون+ تصویر خود را انتخاب نموده و پس از طی مراحلی که در بالا اموختید لیستی از کاربران پیشنهادی برایتان به نمایش در می اید. با انتخاب هر کدام از انها یا جستجوی کاربری خاص در بخش to میتوانید عکس ها را تنها برای او ارسال نمایید. (به شکل زیر توجه نمایید)

اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی: شاید دوست داشته باشید تصاویر اینستاگرامتنان را در دیگر شبکه های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید. برای این منظور در قسمت تنظیمات گزینه sharing setting را انتخاب نمایید و حساب کاربری سایر شبکه های اجتماعی را به ان اضافه نمایید و سپس میتوانید تنظیم کنید که تصاویر شما در کدام قسمت از هر شبکه به اشتراک گذاشته شود. ویژگی ها: افکت های اینستاگرامی را در اپلیکیشن های فراوانی میبینیم برخی از افکت های تصویر قابلیت هایی مانند Title-shift را برای ایجاد عمق میدان مصنوعی به تصاویر اضافه میکنند و برخی دیگر از این افکت ها به صورت جالبی رنگ و نور و تضاد بین رنگ های تصاویر را ایجاد میکنند تا یک حالت قدیمی در ان ایجاد کنند. اما چه عاملی باعث محبوبیت بیشتر اینستاگرام شده است ؟ جواب این سوال 50 میلیون کاربر اندروید و ios است که یک شبکه اجتماعی را به وجود اورده اند. با قابلیت Title – shift در این حالت شما میتوانید فسمتی از تصویر مورد نظرتان را تار کنید این کار علاوه بر اینکه جذابیت تصویر را بالا میبرد توجه بیننده را به سوژه ای خاص معطوف میکند . در حقیقت Title – shift میتواند برای تصاویر ثابت به صورت مصنوعی چنین فابلیتی را به وجود اورد . اگر به اشتباه یا به هر دلیلی به فردی اجازه دنبال کردن را داده اید تنها راه برای اینکه از شرش خلاص بشوید بلاک کردن کاربر میباشد و برای این کار وارد پروفایلش بشوید و دکمه سه نقطه را فشار دهید و سپس Block user را انتخاب کنید . برای ذخیره تصاویر اینستاگرام دیگران خود اینستاگرام به صورت پیش فرض اجازه ذخیره تصاویر را به شما نمیدهد اما میتوانید به پروفایل اینستاگرام اشخاص دیگر از طریق وب سایت عمل کنید و برای انجام این کار نام کاربری شخص مورد نظر را با علامت / پس از آدرس instagram.com وارد کنید و سپس تصویر مورد نظرتان را ذخیره کنید . حذف تصاویر و نظرات: با باز کردن هر عکس و فشردن سه نقطه در پایین هر تصویر،میتوانید تصویر مورد نظرتان را حذف کنید و برای ویرایش یا حذف نظرات دیگران تصویر مورد نظر را باز کرده و در صفحه ثبت نظرات دکمه شکل مداد را فشار دهید و اینگونه میتوانید نظرات را ویرایش و یا حذف نمایید.

سوال مهم این است که دلیل انتخاب این اسم چیست؟ هنگامی که ما بچه بودیم دوست داشتیم که با انواع مختلف دوربین هایی که ازنوع Instant بودند بازی کنیم (یعنی همان دوربین هایی که عکس های فوری میگرفتند) و از انجایی که یک کامنت هایی را زیر عکس ها را مینویسیم شبیه تلگرام عمل میکند و ترکیبی از دوربین های instant و telegram تبدیل به instagram شد. اینستاگرام در واقع یک سازمان کاریابی هم هست و این نکته را ذکر کرده اگر شما یک مهندس ویا یک طراح با استعداد هستید بر روی لینک job page میتوانید کلیک کنید.

کاربران اینستاگرام: در مورخه 6فروردین 1393 بنا به اعلام اینستاگرام کاربران ان تا کنون بیش از 20 میلیارد عکس به اشتراک گذاشته اند . شبکه اشتراک عکس موبایل اعلام کرد که تعداد کاربران ان از مرز 200میلیون نفر هم گذشته است . اما چه کسانی بیشتر از اینستاگرام استفاده میکنند؟ طبق تحقیقاتی که در یک ماه گذشته توسط مجموعه Global web index انجام شده است فعالان بازاریابی و تبلیغات بیشترین استفاده کنندگان از اینستاگرام میباشند. در این تحقیقات کاربران اینترنتی سراسر دنیا مورد ارزیابی قرار گرفته اند سپس نتیجه این تحقیقات با توجه به تخصص، جنسیت،درامد، سن شکسته شد.و این تحقیقات نتایج جالبی در بر داشته است . به این صورت که پس از فعالان بازاریابی و تبلیغات ؛ گروه سنی 16-24 سال بیشترین استفاده کنندگان بودند 9.6% از این امار را به خود اختصاص داده اند و 8.6% دانش اموزانی که به اینترنت دسترسی داشته اند در این یکماه حد اقل یکبار به اینستاگرام سر زده اند.

سخنی با اینستاگرامی ها: اکنون که عضوی از شبکه اینستاگرام شده ایم یادمان باشد باید از هر ابزاری در راستای پیشرفت خود و صد البته دیگران استفاده کنیم . یادمان نرود در فرهنگ مردمان پارس همواره به مردم داری و روابط اجتماعی و مردم داری سفارش زیادی شده است انجا که سعدی بزرگ می فرماید: بنی ادم اعضای یک پیکرند... نشان از ارزش گذاری والای انسانیت در ایین و رسوم ما میباشد. پس از این ابزار اجتماعی مفید به درستی استفاده نماییم و با رعایت اخلاق از انتشار تصاویر نامناسب پرهیز کرده و با نشر عکس و فیلم های زیبا لذت دیدن تصاویر ثبت شده غیر قابل تکرار را برای همه به اشتراک بگذاریم.

Global rank in Alexa: 33


منابع: www.wikipedia.com www.instagram.com www.magiran.com